УДК 371. 122
12 — 13 жовтня 2002 року в Познані відбулася міжнародна інтердисциплінарна конференція "Європа у пошуках самоідентифікації". Організаторами конференції стали Центр інтердисциплінарних досліджень, Університет ім. Адама Міцкевича (Познань), Вища суспільно-господарська школа в Тичині.
У конференції взяли участь філософи, економісти, соціологи, релігієзнавці, історики, лінгвісти з Польщі, України, Білорусії. Було заслухано і обговорено 18 доповідей. Україну представляли мовознавці Інституту журналістики Київського національного університету імені Тараса Шевченка: завідувачка кафедри мови та стилістики доктор філологічних наук Н. Непийвода та доктор філологічних наук, проф. Н. Шумарова. У доповіді Н. Шумарової йшлося про реформи правописних систем як віддзеркалення процесів самоідентифікації. Авторка проаналізувала здобутки й недоліки правописних реформ, що відбувалися у ХХ столітті в Росії та Україні, визначила спільні моменти, що супроводжують ці нормалізаторські процеси у багатьох країнах світу, показала соціокультурну значущість нормалізаторської діяльності суспільства.
Наталія Непийвода виступила з доповіддю "Образ Я" в сучасній українській пресі". Образ "Я" включає найбільш інтимні цінності особистості (наприклад, ідеали, улюблені люди, культурні переваги) і спирається на несвідомі настанови, що виробилися в особистості у процесі нагромадження життєвого досвіду, сімейного виховання та впливу соціального середовища. Такі цінності являють собою фіксовані настанови великого особистісного значення.
Несвідомі компоненти інформаційних очікувань реципієнтів (моделювання "образу Я") досліджено шляхом опитування реципієнтів, які належать до молодіжної аудиторії інтелектуального типу (студенти столичного вузу). Результати опитування, перцептивний аналіз текстів сучасної української преси дають змогу зробити висновок про певну різницю між соціально-психологічними пріоритетами, що їх мають реципієнти, і тими, які є в текстах ЗМІ.
Відповіді респондентів свідчать про наявність у їхній системі очікувань традиційних нових пріоритетів. Переважними поки що є традиційні якості українців (досвідченість, умілість, акуратність, старанність). Улюблену газету найчастіше уявляють як упевнену в собі, молоду, але досвідчену і ділову оптимістичну жінку. Вона доброзичлива, надійна, з почуттям гумору, гостра на язик і вправна у спілкуванні. Жодних шансів немає у невпевненого в собі, обмеженого песимістичного зануди, поганого працівника, недоброзичливого і недорікуватого, котрий не любить тварин і уникає контактів. Натомість перцептивний аналіз текстів сучасних українських ЗМІ виявив сукупність таких елементів тексту, сприйманих на несвідомому рівні, які не відповідають соціально-психологічним очікуванням, виявленим у молодіжної аудиторії.
© Інститут журналістики. Усі права застережені
Посилання на матеріали цього видання під час їх цитування обов'язкові