д. філол. н., проф.
Н. Ф. Остапенко, к. філол. н., доц.
Я. М. Марущенко, студ.
Т. О. Моісеєва, студ.
Л. Л. Вольська, студ.
УДК 070: 328. 1 (396)
В одній із журналістських публікацій газети "Киевский телеграф" прозвучала істинна, хоча й досить банальна фраза: "Слово "гендер" в Україні видається цілковитою екзотикою. Такий собі ярлик для сучасних клар цеткін, котрі відлякують чоловіків своєю екзальтованістю. Хоча в перекладі "гендер" — це зовсім не страшно. В перекладі — це термін, що передає особливості соціальної поведінки людини, котра визначається її статтю".
Але нездоланність патріархальних стереотипів у суспільстві, що прагне розвиватися по-новому, торувати демократичні й цивілізовані шляхи гуманних стосунків між людьми, заважає змінювати стандартне сприйняття, зведене до абсолютної непорушної рівності (жінка = кухня + побут + діти; чоловік = кар'єра, політика, гроші). Самі журналісти, серед яких чимало й жінок, змушені зізнатися: відсутність гендерної культури не дозволяє лобіювати "жіночі закони" у вищих ешелонах влади, а самі мас-медіа нерідко потурають зміцненню вже існуючих стереотипів. Не секрет, що навіть інтерв'ю із жінками-депутатами, політиками чи промисловцями часто зводяться до односторонніх запитань про зовнішній вигляд, формулу краси, рівновагу між службовими обов'язками й домашніми турботами.
Наприклад, газета "Голос України" подає чимало матеріалів про жінок, намагаючись знайти якийсь особливий, незвичайний ракурс. Але у деяких моментах закрадається думка після прочитання: це звичайні стереотипи нашого історичного розвитку — показувати "оригінальність" жіночої праці на шахті чи під час служби на кордоні, небезпечному чи важкому виробництві, видаючи це за "перевагу" і "здобуток" суспільства. Подібні тексти і фото трапляються у рубриках "Обличчя тисячоліть" і "Ровесники віку" (але тут інколи напрошується альтернативне написання — "Ровесниці віку"). Або, скажімо, такий досить двозначний поворот справи: в інформації про конкурс "Галицький лицар-99" говориться, що в номінації "Законодавець" перемогу здобула народний депутат України Зорислава Ромовська. Очевидною є проблема "очоловічення", надання "лицарських переваг" якраз представниці жіночої статі, не кажучи вже про суцільне використання іменників чоловічого роду, які "прикладаються" до конкретної жінки. Саме в "Голосі України" публікації про жінок уміщуються у рубриках "Армія", "Політика", "Призма часу", "Сім'я", можна почути особливу "чоловічу думку" з приводу тих чи інших "жіночих" і "нежіночих" питань…
Гендерна асиметрія досить помітна і в роботі засобів масової інформації України, починаючи навіть від штатного розкладу до приділення уваги певній "жіночій" темі на шпальтах видань, у програмах радіо й телебачення. Це вже стало очевидним фактом у нашій державі. Як зазначила заступниця начальника управління пенсійного забезпечення Пенсійного фонду в Україні Олена Крандакова, серед фахівців із вищою освітою жінок — 61 %, а серед керівників — лише 5 %. Подібну картину бачимо і в середовищі працівників багатьох мас-медіа. Наприклад, у листопаді 2000 року редакція газети "Голос України" (орган Верховної Ради України) налічувала у своєму штаті 151 працівника, з яких 84 — жінки. Але коли зазирнути у верхню, керівну частину штатного розкладу, то побачимо серед 4 заступників головного редактора (теж чоловіка!) лише одну жінку, а з 13 завідувачів відділів — 5 жінок. Можливо, це навіть і непогана "професійно-статева мозаїка, буває і гірше…
"Президентський вісник" |
"Голос України" |
"Урядовий кур'єр" |
|
Кількість матеріалів за тиждень |
135 | 249 |
210 |
Кількість згадуваних слів: |
650 | 887 | 853 |
Кількість зображених на фото: |
|
|
|
Кількість головних героїв у матеріалах |
|
|
|
Об'єкти інтерв'ю: |
|
|
|
Позитивний образ: |
|
|
|
Негативний образ: |
|
|
|
Кількість матеріалів,підписаних |
|
|
|
Частота використання думки |
|
|
|
За тематичними сферами чоловіки і |
|
|
|
Найчастіше жінки фігурують у |
|
|
|
Але й при такій ситуації сподіваємося, що важливу роль у процесі формування позитивного іміджу жінки як компетентного і діяльного члена суспільства, безумовно, відіграють засоби масової інформації. Поки що цей напрям діяльності вітчизняних мас-медіа залишається не стільки реальним, як сподіваним і перспективним. Сучасний стан проблеми досить наглядно демонструє так звана офіційна преса України. Загальновідомо, що читачі, вірогідно, очікують від "Президентського вісника", "Голосу України" та "Урядового кур'єра" не тільки відображення соціальної, а й політичної та економічної ролі всіх членів ("робочих одиниць") суспільства, серед яких більшість складають жінки. Але аналіз матеріалів, тобто безпосередньої журналістської практики, свідчить про інше: ці видання майже не запрошують жінок-фахівців як незалежних експертів важливих проблем, коментаторів тих чи інших подій і ситуацій, значних для державного розвитку. Кількість жіночих і чоловічих облич, зафіксованих у газетному фотокадрі, має істотну перевагу в бік "сильної", отже "державної" статі. "Чоловічий чинник" помітний і в інших ракурсах: тематиці, виборі "героїв", актуалізації тих чи інших життєвих питань тощо.
Специфіка видань певним чином передає реальні співвідношення чоловіків і жінок у різних владних структурах, дзеркально відображаючи звичний розподіл ролей: чоловік — це уособлення сили, могутності, влади, розуму (хоча нерідко досвід переконує у марних сподіваннях на геніальність і мудру розважливість державних чиновників і політиків, яких здебільшого представляють чоловіки); жінка — це лагідність, надійність, певна "обмеженість" сфери інтересів і занять, вміння послужити там, де у чоловіків уже вичерпалися ресурси й терпіння… Тому сьогодні, на тлі активізації громадянської, політичної і кар'єрної позиції української жінки, викликають здивування зневажливі та ігноруючі ремарки: "не жіночого розуму справа" чи загалом "не жіноча це справа".
Функції жінки не вичерпуються лише репродуктивно-побутовими й виховними цілями у суспільстві; поблажливе ставлення до її лідерства й визнання в "інтер'єрі" власної родини вже давно переросло ці межі й перейшло у політично-економічну площину. Необхідна загальна переорієнтація суспільства та свідомості кожного, одностайне порозуміння, що не варто ділити проблеми і професійний досвід на "чоловічу" й "жіночу" частини, не шукати тут суперечностей і боротьби інтересів. Невикористаний резерв приспаної жіночої енергії мусить виявитися найближчим часом.
Таким чином, судячи з наведених цифрованих даних, "Президентський вісник", "Голос України" та "Урядовий кур'єр" орієнтуються передусім на світ чоловіків, їхню працю, їхню думку. Скажімо, у першому виданні найпопулярнішим є ім'я Президента України Леоніда Кучми, а також державних діячів, політиків, економістів і митців чоловічої статі. Навіть у тих сферах, де жінки переважають (освіта, медицина, соціальні питання), журналісти віддають перевагу співрозмовникам, фахівцям, головним героям своїх матеріалів частіше чоловічої, аніж жіночої статі.
Хоча рівноправність стала сьогодні в українському суспільстві "звершеним фактом": жінка бореться за кар'єру, заробляє гроші для родини, нерідко навіть випереджаючи чоловіків, все ж "гідним об'єктом" для журналістів часто виступає передусім чоловік, а не жінка; здається, навіть, що лише дії і вчинки, висловлювання і думки чоловічої частини цікаві для Української держави. Чи, можливо, самі жінки-політики, жінки-фахівці настільки невиразні, нецікаві, неавторитетні, що губляться на фоні мужчин?.. Чи просто журналістська орієнтація заскорузло тупцюється у класичному лабіринті століттями визначених переваг, "норм", шаблонів і незмінних догм...
Інший приклад — газета "Урядовий кур'єр", де важко навіть знайти таку тему, коли б перевага, хоча б мінімальна, віддавалася жінкам: на фото — здебільшого чоловіки, експертами виступають чоловіки, в інтерв'ю обирають об'єктом чоловіка певного фаху й популярності. Складається думка, ніби в українському суспільстві бракує — повсюди! — жінок-професіоналів, чиє ім'я, репутація, здобутки справді були вагомими й важливими для прийняття державних рішень. Можливо, це є певне традиційне блокування жіночого авторитету, свідоме чи підсвідоме ігнорування мудрої жіночої думки у владних структурах.
У підсумку маємо констатувати: про гендерний діалог чи закономірності відображення рівноправності жінок і чоловіків у суспільному житті, на політичному Олімпі, у фахових і культурних сферах фактично жодна редакція не дбає, власне, просто не задумується над цією проблемою, не вважаючи її стратегічною і кардинально важливою для розбудови держави.
Як бачимо, діалог не відбувається. На сторінках офіційної преси України ще триває "чоловічий монолог", панує "чоловіча думка" і "чоловічий ракурс" тих чи інших проблем і ситуацій у державі. Але на часі вже рівноправний гендерний діалог, до якого мусять сповна підключитися журналістки, яким небайдужа і розробка державної концепції програми "Жінка України", і цивілізовані шляхи поступу сучасного суспільства.
© Інститут журналістики. Усі права застережені
Посилання на матеріали цього видання під час їх цитування обов'язкові