студ.
УДК 070: 31
Для дослідження цього своєрідного питання (адже, здавалося б, відповідь і так очевидна) був проведений аналіз такого загальнонаціонального інформаційного видання, як "Факти та коментарі" за період з 21 до 25 листопада 2000 року. Увага зосереджувалася на тому, як часто з'являються на сторінках газети матеріали за підписом чоловіків і жінок, фахівців якої статі найвірогідніше обирає редакція у пошуках інформації, в яких тематичних розділах домінують представники кожної зі статей та на деяких інших моментах гендерного балансу.
Таким чином, результати огляду й аналізу п'яти випусків газети "Факти" дали певну статистику. Усього за тиждень опубліковано 428 матеріалів (від коротких заміток до великих статей та інтерв'ю). У середньому на кожен номер припадає майже 80 публікацій, лише випуск за п'ятницю містить трохи більше сотні різножанрових матеріалів.
Скільки ж місця тут, як правило, відводиться чоловікам, а скільки жінкам?
Передусім варто звернути увагу на візуальний ряд. Із 267 осіб, зображених на фотографіях, уміщених у виданні протягом тижня, представниць жіночої статі значно менше третини — лише 81. Тільки в номері "Фактів" за вівторок, 21 листопада 2000 року, жінкам вдалося в кількісному відношенні поліпшити свої позиції: на фотографіях присутні 22 жінки і 39 чоловіків. Зате в суботньому номері газети чоловіки знову взяли реванш — їх 30, а жінок — усього 9.
Цікавим виявився підрахунок кількості матеріалів, підписаних чоловіками і жінками. У перших трьох номерах тижня знаходимо більше публікацій, що належать перу журналістів-чоловіків (перевага в 1 - 4). Але щоп'ятниці та щосуботи перевага на боці жінок: у п'ятницю — на 12 підписів, а в суботу — на 4 більше. Загалом за тиждень маємо 88 матеріалів, підготовлених журналістами-чоловіками і 96 жінками. Але, звичайно, це не свідчить про переважаючу кількість працівників тієї чи іншої статі, адже "Факти" в одному номері часто подають кілька публікацій одного автора, а більша частина матеріалів щономера взагалі друкується без зазначення особи журналіста.
На цьому перевага жінок при статистичній фіксації майже вичерпується. Після підрахунку частоти використання авторами матеріалів слів "чоловік", "він" та інших, які чітко вказували на належність до чоловічої статі, та після порівняння цих даних із частотою вживання слів на позначення жіночої статі, результати вражаючі. У середньому за тиждень чоловіки та слова на їх позначення траплялися майже в 2,5 рази частіше, ніж жінки. 2952 "чоловічих" слова і 1230 "жіночих" — такий підсумок тижня. У деяких випусках коефіцієнт переваги чоловіків сягав чотирьох, як наприклад, у суботньому номері — 683 слів, призначених чоловікам, і 171 — жінкам. А в номері за четвер, 23 листопада, відрив був найменший — відповідно 515 і 352.
З огляду на подібні дані, не дивно, що визначення кількості головних героїв у матеріалах теж виявилося не на користь жінок. Найразючіше це простежується у номері "Фактів" від 21 листопада: на 32 головних героїв чоловічої статі припадає лише 8 жінок. Найменший відрив у номері за середу — 23 чоловіки і 11 жінок, та у п'ятницю — 34 чоловіки і 18 жінок. А загалом за тиждень чоловікам вдалося побувати на перших ролях 156 разів, жінкам — 61 раз, таким чином, перевага чоловіків як основних персонажів газетних виступів — 2,5 рази.
З усіх головних героїв публікацій деякі були представлені позитивно або нейтрально, а деякі — негативно. Варто зазначити, що негативних образів, створених виданням, взагалі менше ніж позитивних. Скажімо, "позитивних" чоловіків за тиждень було нараховано 120, позитивно чи нейтрально зображених жінок — 51. Водночас негативних персонажів серед жінок виявилося 10, а подібних чоловічих на сторінках видання впродовж 21 — 25 листопада — 36, що становить приблизно четверту частину всіх образів чоловіків протягом тижня.
Хоча жінки рідше потрапляють на шпальти видання, але з них значно рідше, ніж із чоловіків, творять негативних персонажів. Наприклад, у випуску за п'ятницю лише два негативних жіночих образи, зате чоловіків — 6. У номері за вівторок взагалі немає "негативної" жінки, але аж 8 чоловіків. Середа подає однакову кількість негативного сприйняття жінок і чоловіків — по двоє. А в суботу на 11 негативних образів чоловіків припадає 4 подібних у жінок.
При цьому пам'ятаємо, що при зіставленні головних персонажів жінок і чоловіків вони співвідносяться як 1 до 2,5 на користь останніх. Якби на сторінках видання частіше друкувалися матеріали про жінок, то, можливо, пропорційно зростала б й кількість негативних жіночих образів. Але підрахувавши, який відсоток чоловіків та жінок представлено в негативному світлі, видно, що тут співвідношення на користь жінок.
Серед тих, до кого звертаються журналісти в пошуках інформації, теж переважають чоловіки. Приблизно вдвічі частіше вони є об'єктами інтерв'ю у різних сферах. За компетентним коментарем теж частіше звертаються до чоловіків. Так, у вівторок експертів-чоловіків 9, а жінок лише четверо. 22 листопада кількість експертів-чоловіків у "Фактах" зростає до 15, а жінок лише до 6; у номері за четвер їх уже взагалі 3, а в п'ятницю — 4. Чоловіків відповідно 10 і 9. У суботу експертів-чоловіків 15, а жінок — 6. У підсумку, за тиждень чоловіки виступали в ролі коментаторів-експертів у 2,5 рази частіше, ніж жінки. Але цю перевагу можна пояснити тим, що чоловіки нині переважають на адміністративних посадах, якраз до таких осіб найчастіше звертаються журналісти у пошуках інформації.
Спираючись на оглянуті п'ять номерів, можна зробити висновок, що жінкам у виданні відводиться досить обмежене коло діяльності, якщо брати до уваги лише статистику.
Найчастіше представниці чарівної статі фігурують у публікаціях, де висвітлюється саме їхня "слабкість" — здебільшого це матеріали, присвячені питанням здоров'я, в основному суто жіночого, та пов'язані з насильством над жінками і нещасними випадками, що з ними стаються. Таких публікацій за тиждень виявилося відповідно 12 і 7. На третьому місці за популярністю сфера, де вже не можна бути слабкою, — це жінка в спорті. У матеріалах, де основним приводом виступають спортивні події, жінки протягом тижня згадуються 9 разів. Щоправда, чоловіки на сторінках, присвячених фізичній культурі, посідають аж 19 позицій. Власне, на сьогодні чоловіків у спорті, мабуть, і справді більше.
Але викликає подив, що навіть у таких сферах, як кіно, театр та інші види мистецтва, жінки трапляються не так часто, як можна б очікувати, — лише дві побіжні згадки про жінку в публікаціях на теми кінематографа й одна маленька замітка про театральне життя. Класична жіноча тема — сім'я протягом тижня з'являється на сторінках газети тричі. У кожній з них головною героїнею виступає жінка.
Існують, звичайно, й теми, яким видання за період з 21 до 25 листопада взагалі не надало уваги. Серед таких невисвітлених питань — жіночі організації, образотворча і літературна творчість жінок, питання релігії, навколишнього середовища тощо.
За наявними ж тематичними розділами жінки домінують у досить нечисленній кількості сфер. Із невеликим відривом є перевага жінок у матеріалах, що висвітлюють дозвілля або ж призначені лише для відпочинку, тобто не містять якоїсь складної інформації, такі собі безневинні плітки. Вдвічі більше жінок, у порівнянні з чоловіками, на сторінках, присвячених питанням медицини та здоров'я, — відповідно 12 і 6. Більше жінок і в небагатьох матеріалах із проблем освіти — у співвідношенні 3 і 1.
Аналіз засвідчив, що до питань науки "Факти" не дуже часто звертаються — лише один раз на тиждень. Головним героєм цього матеріалу був чоловік. Трохи частіше — тричі за тиждень зачіпаються питання прав людини. У цих матеріалах двічі згадуються чоловіки та один раз жінка.
У таких темах, як кримінал, конфлікти, тероризм, нещасні випадки, національна безпека та міжнародні зв'язки стабільно домінують чоловіки. У кримінальній тематиці — 26 чоловіків та 7 жінок, у публікаціях про тероризм та інші конфлікти — 8 чоловіків та 3 жінки, в матеріалах про нещасні випадки — 10 чоловіків та 6 жінок, а в матеріалах, присвячених питанням національної безпеки та міжнародних зв'язків, — 10 чоловіків та 1 жінка. Звичайно, переважають чоловіки і в політичній тематиці. Тут жінка фігурує лише один раз на тиждень, а чоловіки посіли аж 20 позицій. Коли кореспонденти газети торкалися питань соціального захисту, то на цій ниві серед чоловіків і жінок виявилося рівноправ'я — протягом тижня по 8 згадок.
У сферах культури й мистецтва, як не дивно, протягом тижня домінують чоловіки. Вони виступають у цих публікаціях 26 разів, а жінки — лише 8. Здебільшого ці матеріали стосуються шоу-бізнесу.
Отже, зважаючи на здобуті результати, видно, що газета "Факти та коментарі" є практично "чоловічою" газетою, якщо брати до уваги статистику. Чоловіки справді домінують у більшості тематичних розділів, та й взагалі у виданні. Але чи створює це видання образ жінки, яка ні на що не здатна? Хоча порівняно з чоловіками жінці відводиться надто мало місця в газеті, але образ, який принаймні намагається подати редакція, це образ упевненої в собі жінки. Жінки, яка прагне відстояти свої інтереси, бути достатньо самостійною і не зупинятися на шляху самовдосконалення.
Аби створити цей образ, редакція звертається до дружин відомих чоловіків — депутатів, спортсменів, виявляючи їх як жінок, залежних од своїх чоловіків лише емоційно. Хоча не можна не помітити, що головний предмет розмови з дружинами знаменитостей — їх дорогоцінні чоловіки, і лише між іншим — самі жінки. Так, ніби цих жінок обрали для того, щоб прорекламувати їхніх чоловіків.
© Інститут журналістики. Усі права застережені
Посилання на матеріали цього видання під час їх цитування обов'язкові