Ласкаво просимо

до електронної бібліотеки Інституту журналістики

Головна || Законодавча база || Навчально-методичні комплекси || Наукові видання
Праці викладачів || Студентські роботи || Різне


"Toronto Star" – найбільше періодичне видання Канади

Ю. П. Мовчан

асп.
УДК 070 (71)

Стаття присвячена досліжденню процесів, становлення та розвитку газети "Toronto Star" – найбільшої щоденної газети Канади. Серед численних досягнень в сфері ЗМІ ця газета була найпершою в історії канадської журналістики, яка почала використовувати радіо для здобуття новин.

This article is dedicated to the history and development of the newspaper "Toronto Star", which is the largest daily newspaper in Canada. The "Toronto Star" has accomplished a lot in the field of mass media. For example, they were the first newspaper in the history of Canadian journalism to use the wireless to cover news.

Преса Канади, як відомо, виходить англійською та французькою мовами. Саме цим вона відрізняється від преси інших країн Північної Америки, зокрема США. Наявність двомовної преси створює передумови, для розвитку двох журналістських підходів у висвітленні та подачі новин – "сухий" англійський, побудований на констатуванні фактів, та більш "чутливий" французький, зорієнтований не тільки на факти, а й на почуття.

Концентрація провідних англомовних газет Канади відбувається в Торонто. Там виходять такі газети – лідери преси Канади, як "Globe and Mail", "National Post" та "Toronto Star", які беруть активну участь у соціально-політичному житті Канади. Цікавим з історичної точки зору є шлях розвитку та становлення газети "Toronto Star", яка з невеликої (чотири сторінки) перетворилась на видання з найбільшим тиражем в Канаді, що становить 454 409 примірників щодня з понеділка до п'ятниці, а щосуботи він зростає до 686 652 примірників [1].

"Toronto Star" входить до переліку найстаріших газет Канади, історія яких нараховує понад сто років. У контексті періодичної преси, коли газети то створюються, то зникають, це вже є досягненням, а в контексті Канади, історія якої не перевищує двох століть, це є подвійним досягненням.

Почалося все з 1892 року, коли вперше газета з'явилася у продажу в Торонто, де вже існувало шість щоденних газет, які постійно між собою конкурували. Перший номер газети, під гаслом "Газета для людей" побачив світ 3 листопада того ж року [2]. До речі, первинна назва газети була "Evening Star" ("Вечірня зірка"). Нова газета була помічена громадськістю та почала поступово завойовувати свого читача.

Проте справжній успіх прийшов до газети після 1899 року, коли на посаду головного редактора прийшов Жозеф Еткінсон – відомий журналіст. А сталося це через те, що газета на той момент була куплена прихильниками політичного лідера Сера Вільфреда Лор'є з метою підтримки нового прем'єр-міністра. Тому на цю важливу посаду вони хотіли запросити людину, яка має великий журналістський та видавничий досвід й гарні організаторські здібності. Такою людиною став Еткінсон, який до цього працював протягом восьми років у канадській газеті "Globe", а також був генеральним директором газети "Montreal Herald".

Знаючи про політичне підґрунтя придбання газети, Еткінсон все ж таки наважився висунути дві умови, за яких він погодиться стати редактором газети. Перша умова полягала в тому, щоб газета залишалась незалежною від будь-якої політичної партії, а друга – щоб його заробітна плата становила п'ять тисяч доларів на рік, з яких три тисячі мають сплачуватися готівкою, а решта – акціями. І що цікаво, його дуже вимогливі на той час умови були прийняті, і вже 21 грудня 1899 року ім'я Еткінсона з'явилося на шпальтах газети як її головного редактора. [2].

Професійні якості Еткінсона були підтве-рджені активним розвитком газети та зростанням тиражу в перший же рік її існування з 7 до 10 тисяч примірників, а на 1903 рік він досяг 21 тисячі, що свідчило про загальне зміцнення позицій газети та збільшення її впливу в суспільстві. Газета на своїх шпальтах порушувала проблеми безробіття, необхідності надання соціальної допомоги одиноким матерям та матеріального становища пенсіонерів й підвищення їм пенсій. Люди читали газету і вбачали в ній захисника своїх інтересів.

Уже в 1913 році "Toronto Star" перетворилася на найбільшу газету Торонто, а Еткінсон став володарем контрольного пакета акцій. До речі, "Toronto Star" була найпершою в історії канадської журналістики газетою, яка почала використовувати радіоприймач для здобуття новин дня.

Взагалі-то, можна вважати цю газету виданням рекордів на журналістському терені. Якщо у 1899 році тираж газети був майже найменшим серед інших видань Торонто, то вже у 1909 році "Toronto Star" була на першому місці за своїм тиражем, який становив 65 тисяч примірників, що було надзвичайно великим досягненням на початку ХХ століття. А через 20 років "Toronto Star" стає найбільшою газетою в Канаді з тиражем в 175 тисяч примірників. Серед історичних здобутків газети є те, що вона першою в Канаді (1920) почала використовувати новий метод ротографічних технологій друку [1]. У 1922 році газета "Toronto Star" заснувала свою власну радіостанцію. Крім того, газета фінансувала першу радіотрансляцію для громадськості Канади, яка, до речі, вперше почала транслювати хокейні матчі. Це відбулося в березні 1923 року, коли журналісти радіостанції вели репортаж зі спортивної арени Торонто.

Після смерті Жозефа Еткінсона, в травні 1948 року, права на володіння газетою перейшли до Благодійної фундації Еткінсона, головою якої було обрано його сина. Газета продовжувала активно розвиватися на професійному рівні. Її наступні керівники завжди намагалися залишатись вірними тим принципам професійності та соціальної відповідальності, які були започатковані Ж. Еткінсоном.

На сьогодні газета успішно оперує на ринку засобів масової інформації Канади. Вона видається сім разів на тиждень та входить до складу Медіа-групи "Torstar".

Соціологічне дослідження "Хто що читає", проведене серед найбільших газет Торонто, яке показало, що 59 % дорослого населення, що становить 2.2 млн., використовують "Toronto Star" як джерело інформації з різноманітних тем. Це вже свідчить про високу якість повідомлень, що подаються в газеті. Майже кожний другий дорослий житель Торонто, а це приблизно 1,9 млн. осіб, читає "Toronto Star" протягом робочого тижня, що перевищує показники таких газет національного рівня, як "Globe and Mail" та "National Post" разом узятих.

Проведений аналіз розподілу читацьких симпатій серед щоденних газет в Торонто показав, що протягом робочого тижня 50 % населення Торонто читає газету "Toronto Star", на другому місці – газета "Toronto Sun", 28 % читачів, на третьому місці – "Globe and Mail" з 15 %, а на четвертому місці – "National Post" (7 %). Аналіз активності читачів у Торонто щосуботи свідчить, що і за цим показником перше місце належить газеті "Toronto Star" (68 %), за нею з величезною відривом йде "Toronto Sun" (17 %), потім – "Globe and Mail" (10 %) та "National Post" (6 %) [1].

За останні 50 років газета "Toronto Star" була нагороджена 90 відзнаками рейтингу "Національна газета". У 1999 році газета номінувалась на здобуття відзнак "Національної газети" за 7 категоріями, із них отримала дві: перша – за найкращі спортивні репортажі та матеріали, а друга – за матеріали економічного характеру.



1. Щорічний звіт Канадської асоціації щоденних газет, березень 2001 року. — Оттава: Національна бібліотека Канади, 2001.
2. Wheeler Mark. Politics and the Mass Media. — Oxford: Blackwell, 1997.


© Інститут журналістики. Усі права застережені
Посилання на матеріали цього видання під час їх цитування обов'язкові