Ласкаво просимо

до електронної бібліотеки Інституту журналістики

Головна || Законодавча база || Навчально-методичні комплекси || Наукові видання
Праці викладачів || Студентські роботи || Різне


Лекція 1. Структура газети і організація роботи редакції

Карась М.А.

План
1. Інформаційні технології у редакційній діяльності.
2. Структура газети. Керівні посади, їхні функції.
3. Організація роботи редакції.
4. Основні спеціальності у журналістському трудовому колективі.

1.Якби ви потрапили в редакцію газети ще 10 років тому, то не пізнали б, де знаходитесь. Якщо раніше в редакції стояв гамір друкарських машинок, тепер їх замінив тихі клавіатури комп'ютерів. Стрічка інформаційних агенств доставлялася кур'єром тричі упродовж дня, у провідних газетах передавалася телетайпом і друкувалася зі швидкістю 65 слів на хвилину. Фотоілюстрації державного інформаційного агенства Укрінформ у регіональні газети надсилалися поштою. Кориспонденти з інших міст передавали інформацію про події по телефону стенографістці. Тепер вони використовують портативний комп'ютер, за допомогою телефонної лінії через модем репортаж спрямовується прямо на робочий стіл редактора. Наступною тенденцією є зменшення використання паперу. Журналістський текст донедавна мав бути написаний на трьох аркушах - оригіналі, гранці, верстці. Сьогодні перших два аркуші не потрібні, вони постають тільки на комп'ютерному моніторі. Що говорити про фотолабораторії? З розвитком цифрових технологій це приміщення у газеті двадцять першого століття просто зникає.

Підкреслимо стрімкий розвиток інформаційних технологій, що застосовуються у газетго-журнальному виробництві, передусім у таких напрямках:
а) комп’ютерні технології (обробка інформації, верстка і макетування)
б) цифрові і телекомунікаційні технології (передача інформації, отримання і обробка фотоінформації)
в) інтернет-технології (передача, обробка інформації, поширення інформаційного продукту через інтернет-версію газети/журналу)

2.Структуру газети розглянемо на прикладі видання, що виходить тиражем 50 тисяч примірників. Отже першим у ієрархії газети стоїть видавець - відповідальний за всю діяльність газети. Лише дві особи звітують видавцеві безпосередньо. Головний редактор є відповідальним за зміст інформаційних і публіцистичних шпальт. Та відповідальний секретар, який контролює вчасний збір інформації по відділах. Як памятаємо з курсу теорії журналістської творчості, будь-який публіцистичний твір повинен відповідати принципу СТОКАЦ, де С - своєчасність, Т - точність, О - обєктивність, К - коректність, А - аргументованість, Ц - цілісність. Своєчасність стоїть на першому місці, і який би ви не написали геніальний матеріал, його місце буде не на першій сторінці, а у кошику для сміття, якщо він запізниться на 30 хвилин від графіка. Дотримання своєчасності передусім пильнує відповідальний секретар. Відповідальному секретареві підзвітні керівники відділів.

Наведемо порівняльну таблицю типових відділів в Україні і за кордоном, щоб зіставити вітчизняний і зарубіжний досвід газетного виробництва:

Україна (відділ)
1. Новин.
2. Політики.
3. Економіки, підприємництва.
4. Галузеві (право і кримінал, міжнародне життя, освіта, медицина і т.п)
5. Культури.
6. Спорту.

США (редакція)
1. Новин
2. Міських новин (місцевої інформації)
3. Бізнесу.
4. Ілюстрацій.
5. Недільного випуску газети.
6.Спорту.

3. Як бачимо, збігаються назви і функції відділів і редакцій українських та американських газет через один. Це пояснюється специфікою і культурними традиціями кожного суспільства. Наприклад, нашому відділу культури у американській газеті відповідає недільна редакція, яка й готує публікації культурно-розважальної тематики. Це огляди книжок, рецензії кінофільмів і театральних вистав, туризм, хоббі і т.п.. У свою чергу американські газетярі зі здивуванням дізнаються про те, що їхні українські колеги не друкують недільних випусків. Що ж, мовляв, українські громадяни читають, лежачи на канапі у неділю?

Кожний відділ видає готову добірку (шпальту) у секретаріат. Редактор відділу проводить таким чином первинну експертизу. З метою уникнення повторень у заголовках, а також жанрових і тематичних дублювань. Скажімо, не може бути подано на одній сторінці два матеріали у жанрі інтерв'ю, або на сторінці міжнародних подій - два повідомлення з Білорусі. Другу експертизу (вичитку) здійснює секркетаріат, відповідальні працівники якого стоять у ранзі заступників головного редактора. У деяких газетах виняток робиться дляя спортивного відділу, якому самостійно доручається опрацювати так звану другу експертизу. Це пояснюється значною кількістю термінології, необхідністю знати турнірні таблиці, прізвиська гравців і команд. "Помаранчево-чорні" - це футбольна команда "Шахтар” - Донецьк, "Зубастик" - бразильська футбольна зірка Роналдо, а "гіт" - вид змагань велосипедистів.

Третя експертиза - обговорення якості матеріалів, порядку розміщення їх на полосі, порядку розміщення полос за читабельністю у газетному номері відбувається на рівні робочих нарад у головного редактора (відповідального секретаря).

4.Кореспондент є основним постачальником газетних матеріалів. Раніше в газетах в середньому припадало 2.5 кореспондента на один відділ. Сьогодні з розширенням послуг інформаційних агенств і особливо розвитком інтернету ця цифра становить 1.5 .

Дослідники преси визначають ще й таку пропорцію: один журналіст, в тому числі керівної ланки - на 1000 примірникфів газети. Ця залежність справедлива для нашого випадку щоденної газети тиражем до 50 тисяч примірників. У великій газеті з накладом понад 200 тисяч, (в Україні таких лічені одиниці -"Сільські вісті", "Факти", "Сегодня") можуть працювати до 150 журналістів, творчих і літературних працівників. Наприклад, у провідній німецькій газеті “Франкфуртер альгемайне” таких співробітників понад триста у центральній редакції, не рахуючи кореспондентів у регіонах.

Іншими важливими газетно-журнальними спеціальностями є такі. Випусковий - є відповідальним працівником секретаріату, заступником або помічником відповідального секретаря. Літературний редактор чатує, чи не припускаються дописувачі помилок, яких наука виділяє чотири типи - логічні, стилістичні, мовні, пунктуаційні. Керівник компютерного центру відповідає за впровадження і належну підтримку інформаційних технологій сучасного газетного виробництва. Новою спеціальністю останнього десятиліття є директор з маркетингу. Його обов’язки мають декілька напрямків, передусім дослідження читацької аудиторії. Наступним є вибір стратегії розповсюдження видання.Якщо продаж, то у роздріб чи за передплатою.Якщо за передплатою, то за допомогою державної служби Укрпошта чи альтернативних служб. Нарешті, на нього можуть покладатися функції комерційного директора з основною функцією придбання газетного паперу, витрати на який становлять до 60% прямих витрат газети. Директор з реклами, навпаки забезпечує 70% газетних надходжень. Саме стільки за сучасними світовими тенденціями розвитку преси становлять прибутки газети від реклами. Роботі рекламного відділу з огляду на це буде присвячена окрема лекція.


© Інститут журналістики. Усі права застережені
Посилання на матеріали цього видання під час їх цитування обов'язкові