Ласкаво просимо

до електронної бібліотеки Інституту журналістики

Головна || Законодавча база || Навчально-методичні комплекси || Наукові видання
Праці викладачів || Студентські роботи || Різне


Інформаційний простір Кіровоградщини

І. В. Бєлінська
аспірантка
УДК 070.449.7 (477.65)

Метою дослідження є розробка критеріїв та інструментарію для моніторингу регіональних мас-медіа, побудова інформаційної моделі сучасного регіонального видання. Вивчалися матеріали кіровоградських регіональних видань за 1991-2003 роки. Стаття актуальна, оскільки на даний час аналогічних досліджень у журналістикознавчій науці не існує.

The author demonstrates that the structure of the advertising image is compiled of informative, cognitive affective and conativc elements, which form adequately cognitive spectrum, spectrum-introduction and spectrum-forecast. Informative elements are fixed information concerning various chaiactenstics of advertised object (chaiacten sties of services, of entity, of political figure, idea essence and so on) Cognitive-affective elements are allocated for imagination agitation of recipients, his emotional reaction concerning the advertising object Oonative elements form specific social psychological orientation for activit). totecast the recipient's choice.

Ніша української регіональної преси у сучасному журналістикознавстві мало дос¬ліджена. Основними аспектами, що розглядаються науковцями [1-6] (О. В. Чекмишев, П. М. Гашпаравичова, А А. Розсоха, В. М. Ступак, Б. В. Загайський, М. А. Карась), є участь регіональних ЗМІ у виборчому процесі; економічні аспекти їхнього функціонування; свобода слова у ЗМІ регіонів.

Тому метою нашого дослідження стала побудова інформаційної моделі сьогочасного регіонального видання; аналіз стану, якості регіональних ЗМІ на сучасному етапі. Дослідженням інформаційних моделей ЗМІ займались такі науковці, як О. К Мелещенко, В. В. Різун, М. І. Недопитанський та інші [7-10].

Наукова новизна нашої праці полягає у пошуку інструментарію для дослідження стану, якості, створення моделей сучасних регіональних ЗМІ. Власне, публікації, присвячені цій проблемі, у літературі з журналістикознавства майже відсутні.

Об'єктом дослідження ринку регіональних ЗМІ стала кіровоградська преса за період з 1991 по 2003 роки. Усі вихідні дані про ЗМІ регіону перевірено в Управлінні у справах преси та інформації Кіровоградської обласної державної адміністрації, допомога у зібранні матеріалу надана Кіровоградським обласним фондом підтримки преси та Кіровоградською обласною організацією Національної спілки журналістів України. У друкованому вигляді з даними можна ознайомитись, переглянувши відповідні довідники - Кіровоградщина: Засоби масової інформації Поліграфічні підприємства. Фірми з продажу та обслуговування комп'ютерної техніки. - Кіровоград, 2001, Інформаційний простір Кіровоградщини. Довідник. - Кіровоград, 2001.

На Кіровоградщині в галузі регіональної преси маємо таку ситуацію За період з 1991-2003 років у журналі реєстрації та перереєстрації видань Управління у справах преси та інформації Кіровоградської обласної державної адміністрації зафіксовано 243 записи про друковані видання Кіровоградської області.

А взагалі, на 01. 04. 03 р. реально виходило 130 видань, з них на 1 млн. населення припадало 101 видання. Цей індекс доволі високий порівняно з іншими регіонами України. Серед кіровоградських видань 8 - загальноукраїнські, 56 обласні, 37 - міські, 28 - районні, 1 - селищне; 8 газет випускають 17 додатків. Загалом україномовних видань - 64%, (тираж - 317 тис), двомовних -22% (165 тис.) і російськомовних 14% (163 тис).

Найстарша в регіоні - обласна загальнополітична газета "Кіровоградська правда" - заснована у 1918 році, видає додатки "Освітянське слово", "Ваше здоров'я", "Забава", "Кіровоградський тиждень". Загал¬ний тираж видань "Кіровоградської правди" - 62000. Газета виходить тричі на тиждень на 8 полосах, орієнтована на читацьку аудиторію, яка прагне знайти в ній оперативну інформацію про життя міста та області, аналітичні матеріали про політичне, економічне життя країни, суспільства в цілому. "Кіровоградська правда" - це газета, що дотримується традицій, сформованих роками - саме цим пояснюється наявність у виданні постійних тематичних сторінок та рубрик, проблем і тем, що досліджуються кореспондентами видання послідовно, з року в рік.

Всеукраїнська газета "Украина-центр" поширюється в усіх регіонах України, має власну мережу розповсюдження. Виходить 1 раз на тиждень на 24 сторінках. Газета акредитована у Адміністрації Президента, Верховній Раді, Кабінеті Міністрів, має кореспондентський пункту Києві, власних кореспондентів у різних регіонах України. Основний акцент видання - орієнтація на широке коло читачів: у газеті можна знайти й інформацію для глибоких роздумів, й для відпочинку; цікаві факти з життя відомих і мало відомих, але не менш цікавих людей "Украина-центр" - засновник і видавець популярної газети "Спортревю". Крім цього видання та додатку до газети "Фаворит" - "Фаворит-спорт", в області газети саме такого спрямування не виходять.

Всеукраїнська соціально-інформаційна газета "Діалог" виходить двічі на тиждень на 8 сторінках, має чотири додатки: "Домашній лікар", "Домашній адвокат", "Друг пенсіонера", "Порадник на будь-які смаки". Загальний тираж "Діалогу" - 83000 примірників.

Газети "Бабушка" та додаток до неї - "Бібліотечка газети "Бабушка", "Здоровенькі були" теж розповсюджуються по всій Україні. Разом із виданням "Ліки і здоров'я" та додатками до "Кіровоградської правди" - "Ваше здоров'я" та до "Діалогу" "Домашній доктор" вони становлять пресу, присвячену питанням валеології. У них даються рецепти народної медицини від багатьох хвороб, способи приготування лікувальних чаїв, трав'яних настоїв. Найпопулярнішою серед цих видань є "Бабушка". Періодичність виходу газети - один раз на тиждень, на 8 сторінках. Частково друкуються кольорові, причому щотижня колір змінюється.

Міські газети (їх 37) виходять українською мовою, містять інформацію про події у місті, програму телепередач, рекламні оголошення, пересічна періодичність місцевої преси - двічі на тиждень, обсяг - 6-8 сторінок. Загалом, більшість паперових медіа вміщують програми місцевого, обласного, всеукраїнського телебачення, а деякі - ще й кабельного та супутникового. С газети, що надають цю інформацію з анотуванням фільмів і телепередач - це додаток до газети "21 канал" - "СвітТБ" та "ТУ-кур'єр".

Усі районні газети (їх 28) виходять українською мовою, вони некольорові. Як правило, періодичність виходу - один раз на тиждень на 4 сторінках. Основна частина інформації у районному виданні міститься на першій та другій сторінках, вона переважно місцева, на другій шпальті друкуються новини з району, а також аналітичні матеріали, на третій - програми телебачення, на четвертій - інформація для відпочинку. Лише одна газета - "Маловисківські вісті" випускає додаток "Літо".

Реклама займає в середньому чверть площі районної газети. Питома вага реклами в обласній газеті значно більша, крім того, протягом 2000-2003 рр. з'явились інформаційно-рекламні тижневики (їх 19), половину газетної площі яких становить реклама. Є газети, які друкують тільки оголошення та рекламу - це їхній основний зміст: "Все про все", "09", "Безплатні оголошення" (таких видань 9).

Цікавим експериментом стало введення у практику поширення друкованої продукції та "розкрутки" нових видань, безплатне розповсюдження рекламних газет ("Кировоградский экспресс" та "Безплатні оголошення").

Обласні газети (їх 56) в основному приділяють увагу і місцевим, і регіональним новинам; подіям у державі та поза нею. Чимало видань використовують дайджести ("Украйна-центр", "21 канал", "Нова газета", "Наша газета"). 9 друкованих видань в області зареєстровані як громадсько-політичні, при чому 5 із них виходять регулярно, інші ж активізують свою діяльність під час передвиборчих кампаній.

Галузеві видання (їх 9) задовольняють потреби в інформації фахівців різних спеціальностей ("Поштовий вісник", "Ветеринарні вісті", "Міліцейський вісник", "Зовнішсервіс", "Щасливої дороги", "Кооперація та підприємництво", "Служба зайнятості", "Пожежна вежа", "Доходи і податки", "Агросистема").

Для освітян в області випускається науково-методичний додаток до газети "Кіровоградська правда" - "Освітянське слово". У ньому вчителі та вихователі знайдуть потрібну науково-методичну інформацію, розробки уроків з різних предметів; батьки прочитають корисні поради з виховання дітей. У районі газетою такого спрямування є "Першовересень". Проте, якщо газета "Освітянське слово" - для вчителів, то "Першовересень" - про вчителів, їхні досягнення та проблеми. Вищі навчальні заклади м. Кіровограда теж мають свої друковані медіа: "Гаудеамус", "Філолог", "Спудей", "Студентський вісник", "Ровесник", "Університетський меридіан". Вони розповсюджуються серед студентів та викладачів закладів, містять інформацію про життя навчального закладу, студентські новини. Релігійного характеру в області 8 газет , 5 - у місті, їхній основний зміст - духовне життя людини, її внутрішній світ.

Неспеціалізовані видання (4 обласних та 4 міських) - це, насамперед, газети корисних порад для дому, саду, городу ("Селянська газета", "Нова газета", "Домашня кухня").

Дозвіллю читачів відводяться, як прави¬ло, останні сторінки інформаційних видань. За змістом - це рецепти різних страв, анек¬доти, цікаві факти з життя знаменитостей, дайджести з Інтернету, сканворди, кросворди, астрологічні прогнози. Є і самостійні видання такої спрямованості: додаток до газети "Кіровоградська правда", "Забава", "Далі буде". Крім того, один раз на місяць виходять еротична газета "Маленькая Вера" (інформаційно-розважальна газета лише для дорослих) та жіноча газета "Женские страсти". Для людей похилого віку в області один раз на місяць виходить газета "Друг пенсіонера" та щотижневий додаток до газети "Кіровоградська правда" "Голос ветерана".

По одному літературно-художньому виданню виходить в області ("Урусваті") та в місті ("Ятрань"), крім того, у більшості газет існують постійні рубрики, іноді навіть тематичні сторінки (як-от: "Звітує літературна студія "Степ" - у "Кіровоградській правді" та "Літературний клуб "Середмістя" - у "Вечірній газеті"), що стають трибуною виступів літературознавців та письменників регіону.

Таким чином, можна стверджувати, що преса Кіровоградщини переважно (обласна на 63 %, міська на 70%, загальноукраїнська на 40%, районна - на 100 %) україномовна. Найбільш чисельними є загальнополітичні видання (42 найменування) та інформаційно-рекламні (29 найменувань). Серед загальнополітичних - і єдина в регіоні селищна газета - "Селищні новини". Галузеві та розважальні газети виходять тільки в області та місті, у районах їх немає (крім газети "Першовересень"). Слід констатувати той факт, що в області відсутні повноколірні видання. Лише деякі обласні газети є частково колірними. У середньому кіровоградське видання має 6-8 сторінок, одну-дві з них займає програма телебачення. На останній - міститься розважальна інформація, на першій сторінці, як правило, друкується підбірка новин, а на другій і третій - аналітичні матеріали, міжнародні та всеукраїнські новини. 1/3 площі обласної і 1/4 районної газети займає реклама.

Суттєвою вадою кіровоградської преси є відсутність видань для дітей та юнацтва. Єдина газета в області для такої читацької аудиторії "Молодіжна тусовка" припинила існування, а додаток до міської газети "Маловисківські вісті" "Літо" виходить раз на місяць, до того ж нерегулярно. Газета для дітей "Острів скарбів" зареєстована у 2003 році, але не вийшла жодного разу. Наразі планується відкриття нового молодіжного видання. Бракує області й гумористичних видань (додаток до газети "Кіровоградська правда" - "Біла ворона" - припинив існування через нестачу коштів).

Серед видань, заснованих місцевими органами влади (за станом на 01. 02 03 р.) за рівнем тиражності найбільшими є газети "Народне слово" (17295 прим.), "Вечірня газета" (9200 прим.) та "Поштовий вісник" (7490 прим). Серед недержавних видань за тиражністю лідирують "Кировоградский экспресс" (90000 прим.), "Діалог" (80000 прим.), "Бабушка" (75000 прим.).

Засновниками періодичних видань Кіровоградщини виступають: місцеві органи влади - 30,6%; комерційні структури - 24%; партії та громадські організації - 14%; навчальні заклади - 10%; державні установи та підприємства - 7%; фізичні особи - 5%; релігійні громади та творчі спілки - 8%. Таким чином, слід констатувати, що найбільший вплив на ЗМІ області має влада. За даними дослідження Фонду "Центр "Суспільство" та проекту "Громадська експертиза. Свобода слова"[11], прес-служби державних установ намагаються підгримувати дружні стосунки зі ЗМІ регіону. На думку редакторів, опитаних автором цього дослідження, відкритими для ЗМІ є обласна та міська рада і державна адміністрація, об¬ласне УМВС і податкова адміністрація, і лише судові органи та управління СБУ визнаються частково закритими Але, на думку дослідників, ці оцінки аж ніяк не характеризують ступінь демократизму деяких із названих структур на медіа-ринку.

На Кіровоградщині, як і в інших регіонах, спостерігається небажання чи невміння представників ЗМІ використовувати інформаційні запити. Разом з тим, представники владних структур публічно не реагують на критику в ЗМІ. Таких випадків, щоб критичні публікації обговорювались на нарадах, виконкомах чи колегіях і щоб після цього вживались якісь заходи, не зафіксовано. Представники владних структур не реагують на критику в ЗМІ, приборкуючи "непокірних" за допомогою тіньових засобів. Інформаційні ж запити залишаються без відповідей. Місцеві працівники ЗМІ пов'язують відсутність свободи слова в області з особистими рисами керівників. Вони вважають, що зміна керівництва області може поліпшити ситуацію, призвести хоч до малої, а все-таки перемоги демократії та гласності. А ще дослідники проекту "Громадська експертиза. Свобода слова" виявлено небажання (невміння) представників ЗМІ використовувати свої професійні права.

Для преси регіону (діагр. 6) найактивнішим був 1994 рік: у ньому зареєстровано найбільше видань - 38 (діагр. 1), з них 16 (що теж найбільше за всі досліджувані роки) (діагр. 5) виходять донині. Цього року перереєстровано 8 видань. Однак тоді ж (діагр. 4) зафіксовано і найбільшу кількість видань (13), що проіснували до одного року і лише одне видання, що протрималось на ринку медіа-продукції понад рік Значно вдалішим, на нашу думку, виявився 1997 рік. У ньому було зареєстровано 22 видання, з них лише одне проіснувало до одного року. 10 (діагр. 3) проіснували понад рік, а 11 виходять донині. Порівняно вдалим став і 1998 рік: усі зареєстровані видання (21) проіснували понад рік (6) або існують донині; пререєстровано 2 видання. Сталими видалися і 2001 та 2002 роки. З 16 зареєстрованих у 2001 році видань 14 виходять донині, 2 припинили своє існування впродовж року; з 10 зареєстрованих у 2002 році видань усі виходять донині. У цей же час зафіксовано (діагр.2) найбільшу кількість перереєстрованих видань: 9 - у 2001 та 11 - у 2002 році.

Найменш продуктивними роками (діагр. 6) для преси регіону стали 1996 та 2000 роки. У 2000 році було зареєстровано найменше видань (13), з яких одне проіснувало до року, 5 - понад рік, 7 виходять і донині. У 1996 році із 16 зареєстрованих видань 6 проіснували до 1 року, 1 - понад рік і тільки 5 виходять донині, перереєструвалися 4 газети.

Сукупний тираж комунальних газет Кіровоградщини за досліджуваний період був найвищим у 1996 році (120 тис), у наступні роки він послідовно зменшувався: 1997 р. - 95 тис; 1998 р. - 78 тис; 1999 р. - 75 тис; 2000 р. - 58 тис. ; 2001 р. - 60 тис; 2002 - 60 тис.

За період з 1991 по 2002 рік в області перереєстровано 43 видання. В основному це було пов'язане зі зміною засновників та співзасновників У 18 випадках перереєстрації мінялася назва видання. Для порівняння нами досліджено дані про кількість зареєстрованих газет і тих, що виходять донині за період із 1918 (заснування найстаршої газети в області) по 1990 роки та ці ж самі дані щодо преси сучасного періоду. Показовим є той факт, що жодна газета цього періоду (їх 29) не припинила свого існування. Деякі видання змінили назву, засновників, періодичність виходу та наклад; відмінним стало оформлення та змістове наповнення газет, проте самі вони існують і досі. Сподіваємось, така ж доля випаде і кіровоградським газетам сучасного періоду.



  1. Чекмишев О. В. Регіональна преса з 1976 року до нинішнього часу // Сучасна українська журналістика. Поняттєвий аспект. - К., 1997.
  2. Чекмишев О. В. Український монітор // Аналітичний збірник інформаційних моделей українських ЗМІ № 9 - 12. - К., 1997.
  3. Гашпаравичова П. Регіональна преса у передвиборчій кампанії // Роль ЗМІ у процесах державотворення. - К., 1998.
  4. Розсоха А. Методи виживання регіональної преси в умовах економічної кризи // Нові тенденції розвитку ЗМІ в посттоталітарний період. - К., 1999.
  5. Ступак В. Моніторинг української преси // Вісник книжкової палати. - № 4 - К., 2001.
  6. Загайський Б. Регіональна преса чекає зрушень // Наш вибір - радикальні реформи. - К., 1995.
  7. Карась М. А. Регіональна преса в демократичному суспільстві (на прикладі періодики США): Автореф. дис. ...канд. філол. наук: 10.01.08 - журналістика / Київ, ун-т ім. Тараса Шевченка. - К., 1999.
  8. Мелещенко О. К. Газетні інформаційні моделі: взаємозв'язок та взаємозалежність концепції і структури тематики: Автореф. дис. ...канд. філол. наук: 10. 01. 08 - журналістика / Київ.ун-т ім. Тараса Шевченка. - К., 1993.
  9. Різун В. В. Технологія і редцгувсщня редакторських систем. - К., 1995.
  10. Недопитанськнй М. І. Інформаціїїна модель видання // Актуальні питання масової комунікації.
  11. Все про медіа регіонів України. - К, 2000.

Джерельна база

Кіровоградщина: Засоби масової інформації. Поліграфічні підприємства. Фірми з продажу та обслуговування комп'ютерної техніки. - Кіровоград, 2001.

Інформаційний простір Кіровоградщини. - Довідник. - Кіровоград, 2001.

Друковані мас-медіа Кіровоградщини (станом на 01.04.2003 р.):

  1. "Кіровоградська правда"
  2. "Ваше здоров'я"
  3. "Освітянське слово"
  4. "Забава джой"
  5. "Кіровоградський тиждень"
  6. "Народне слово"
  7. "Чому"
  8. "Доходи і податки"
  9. "Діалог"
  10. "Домашній доктор"
  11. "Домашній адвокат"
  12. "Друг пенсіонера"
  13. "Порадник на будь-які смаки"
  14. "21 канал"
  15. "Світ ТБ"
  16. "Фаворит"
  17. "Фаворит-спорт"
  18. "Фаворит інформ"
  19. "Украина-центр"
  20. "УЦ-Репортер"
  21. "Спортревю"
  22. "Бабушка"
  23. "Бібліотечка газети "Бабушка"
  24. "Маловисківські вісті"
  25. "Літо"
  26. "Вечірня газета"
  27. "Знам'янські вісті"
  28. "Вільне слово"
  29. "Світловодськ вечірній"
  30. "Честь хлібороба"
  31. "Зорі над Синюхою"
  32. "Долинські новини"
  33. "Гайворонські вісті"
  34. "Зоря"
  35. "Вісник Голованівщини"
  36. "Степовий край"
  37. "Сільське життя"
  38. "Сільське життя"
  39. "Новгородківські вісті"
  40. "Новомиргородщина"
  41. "Новоукраїнські новини"
  42. "Вперед"
  43. "Колос"
  44. "Сільський вісник"
  45. "Придніпров'я"
  46. " Вісті Світловодщини"
  47. "Вибери життя"
  48. "Наддніпрянська правда"
  49. "Трудівник Устинівщини"
  50. "Трудова слава"
  51. "Слово і час"
  52. "Селищні новини"
  53. "09"
  54. "Православне слово"
  55. "Відродження"
  56. "Боже слово"
  57. "Глас православний"
  58. "Ветеринарні вісті"
  59. "Міліцейський вісник"
  60. "Поштовий вісник"
  61. "Служба зайнятості"
  62. "Щасливої дороги"
  63. "Кооперація і підприємництво"
  64. "Пожежна вежа"
  65. "Зовнішсервіс"
  66. "Слово пробуждения"
  67. "Кіровоградський експрес"
  68. "Мир з Богом"
  69. "Вісник пробудження"
  70. "Православна віра"
  71. "Відомості плюс"
  72. "Автоекспрес"
  73. "Нова газета"
  74. "Далі буде"
  75. "Все про все"
  76. "Міський кур'єр"
  77. "Олександрійський тиждень"
  78. "ТУ-кур'єр"
  79. "Світловодськ-інформ"
  80. "Скриня"
  81. "Тиждень об'ява"
  82. "Там, де Ятрань"
  83. "Александрийские ведомости"
  84. "Товарна експертиза"
  85. "За Україну"
  86. "Безплатні оголошення"
  87. "Женские страсти"
  88. "Корисна газета"
  89. "Руський блок"
  90. "Маленькая Вера"
  91. "Відкрита позиція"
  92. "Наше слово"
  93. "Наш час"
  94. "Селянська газета"
  95. "Університетсьский меридіан"
  96. "Альма матер"
  97. "Гаудеамус"
  98. "Старт"
  99. "Ровесник"
  100. "Шкільні новини"
  101. "Першовересень"
  102. "Воля"
  103. "Вісник УРП"
  104. "Думка"
  105. "Комуніст Кіровоградщини"
  106. "Час і ми"
  107. "Ленінський прапор"
  108. "Гомін"
  109. "Інформаційний вісник"
  110. "Голос правди"
  111. "Громадянське суспільство"
  112. "Православна школа"
  113. "Благовіст"
  114. "Благодать"
  115. "Здоровенькі були"
  116. "Наша газета"
  117. "Мета"
  118. "Події"
  119. "Ясинуватка православна"
  120. "Рекламний кіоск"
  121. "Правова газета"
  122. "Ятрань"
  123. "Уру сваті"
  124. "Домашня кухня"
  125. "Ліки і здоров'я"
  126. "Суботці інформ"
  127. "Божа іскра"
  128. "Острів скарбів"
  129. "До Божого храму"
  130. "Агро система"


Діагр. 1. Кількість газет Кіровоградщини, зареєстрованих yпродовж 1991-2002 рр.
Діагр. 1
Діагр. 2. Кількість газет Кіровоградщини, перереєстрованих упродовж 1991-2002 рр.
Діагр. 2
Діагр. 3. Кількість газет Кіровоградщини, зареєстрованих упродовж 1991-2002 рр., що проіснували понад рік
Діагр. 3
Діагр. 4. Кількість газет Кіровоградщини, зареєстрованих упродовж 1991-2002 рр., що проіснувати до одного року
Діагр. 4
Діагр. 5. Кількість видань Кірової радщини, зареєстрованих протягом 1991-2002 рр.. що існують донині
Діагр. 5
Діагр. 6. Динаміка розвитку Кіровоградських друкованих видань за період з 1991 по 2002 рр.
Діагр. 6


© Інститут журналістики. Усі права застережені
Посилання на матеріали цього видання під час їх цитування обов'язкові