Франкомовна преса сконцентрована переважно в канадській франкомовній провінції Квебек, особливо в листах Монреаль та Квебек-Сіті. Газети "Le Journal de Montreal" та "La Presse" вважаються двома головними франкомовними виданнями в Канаді. Кожна з цих газет посідає своє важливе місце на ринку ЗМІ в Канаді, й особливо в провінції Квебек. Тимчасом, як "Le Journal de Montreal" є популярною завдяки розважальній та спортивній тематиці, "La Presse" r дулісе відомою своїми аналітичними матеріалами на теми політики, економіки й суспільства.
The French press is concentrated the most in the Canadian French-speaking province of Quebec, in particular in Montreal and Quebec City. The newspapers "Le Journal de Montreal" and "La Presse" are considered as the two major French print editions in Canada. Each of these newspapers obtained its appropriate and important place in the mass media market in Canada, especially in the province of Quebec But while "Le Journal de Montreal" is popular, thanks to its entertainment and sport news coverage, "La Presse" is very famous with its analytical cov-erage of politics, economy and society.
Франкомовна преса Канади головним чином розташована в провінції Квебек, в її двох містах - Монреалі та Квебек-Сіті. В інших канадських провінціях теж виходять франкомовні газети, проте вени здебільшого видаються франкомовними громадами, що компактно проживають у цих провінціях, і мають значення регіональної преси. преса дооре розвинена и має численні періодичні видання, розгалужені по всій провінції. Основних щоденних газет, які створюють палітру преси в Квебеці, нараховується шість, а саме: "Le Journal de Montreal" ("Газета Монреаля"), "La Presse" ("Преса")., "Le Devoir" ("Завдання"), "Le Journal de Quebec" ("Газета Квебеку"), "Le Soleil" ("Сонце") та "La Tribune" ("Трибуна"). Вони відрізняються одна від одної за своєю спрямованістю й тематикою, а також, звичайно, тиражем.
Так, наприклад, до аналітичної якісної преси належать такі газети, як "La Presse", котра є лідером франкомовної преси Північної Америки, "Le Devoir", що видається в Монреалі і, незважаючи на свій невеликий тираж, активно заглиблюється у вир політичного життя Канади та Квебеку, "Le Soleil", яка відіграє важливу роль у місті Квебек-Сіті, а також "La Tribune", що представником регіональної преси. Газета "La Presse" має велику історію свого існування. Вона була заснована в Монреалі у 1884 році, а 20 жовтня з'явився її перший номер. На той час це був справжній прорив у франкомовному журналістському світі Канади. Тому що у цій сфері вже були свої газети та свої конкуренти: існувало вже 4 газети французькою мовою та 6 газет англійською. Більша частина з цих газет з часом зникла через нездатність адаптуватися до вимог "нового часу" та "нової журналістики", в якій поширення новин, інформації робило наголос на політичній пропаганді. Не треба забувати, що всі тижневики та щоденні газети до початку XX століття були засобами боротьби політиків зі своїми конкурентами [1].
На сьогодні залишилось тільки дві газети, які змогли вистояти в запеклих політичних дискусіях та збільшити свою читацьку аудиторію. Це стосується газет "The Gazette" та "La Presse". До речі, остання була створена як засіб політичної боротьби канадським політичним діячем Лангевіном. У першому ж номері зазначалось, що "La Presse" - це " незалежна вечірня щоденна газета французькою мовою, спрямована на комерцію, політику, літературу, тобто на поширення новин з основних життєвих питань" [2]. У XX столітті газета зазнала нелегкий період у своєму розвитку. Пройшла хвиля страйків, які періодично повторювались, особливо в 50-х та 60-х роках. Проте вже наприкінці XX століття "La Presse" зуміла зміцнити свої позиції у канадській пресі, це відбулось завдяки проведеним структурним реформам, зміні керівництва та концепції газети.
На сьогодні "La Presse", яка належить кампанії "Power", є однією з провідних франкомовних щоденних газет Північної Америки та п'ятою за тиражем газетою в Канаді Згідно зі статистичними даними за 2001 рік, її щоденний тираж становить 194.147 примірників з понеділка до п'ятниці, а в суботу та неділю відповідно 285.823 та 201.383 примірника [3]. Тобто суботній тираж зріс, на 47,2 %, а недільний - всього на 3,7 %. Завдяки чому суботній номер газети збільшує тираж майже вдвічі?
Основною причиною такої високої популярності суботнього номера є те, що він виходить у розширеному вигляді на 140 сторінках з кількома додатками, які являють собою власне міні-газету Цей номер, окрім звичних, розділів національного та міжнародного життя, економіки, суспільства й спорту, містить розділ про життя відомих людей, кіно, мистецтво та театр, окремий розділ виключно про життя монреальців, розділ кар'єри, професій та навчання, а також розділ про відпустки та подорожі, який власне є туристичним каталогом та путівником з порадами, де найкраще та за менші гроші можна відпочити. Як наслідок такого різноманіття тем та інформації, газета, в принципі, охоплює всі можливі сфери інтересів та потреб читачів.
На противагу аналітичній пресі існує ще і так звана бульварна, яку ще називають "жовтою" пресою Вона пише про все й всіх, вишукуючи при цьому скандали, сенсації та деталі приватного життя відомих людей або ж політиків, і таким чином завойовує увагу та популярність серед читачів. Як відомо, кожна людина відчуває погребу в такій літературі, щоб дати відпочинок своєму мозку після напруженої роботи Саме до такого різновиду преси належать "Le Journal de Montreal" та "Le Journal de Quebec", які виходять відповідно в Монреалі та Квебек-Сіті й займають свою важливу нішу в житті цих міст. Ці газети друкуються у форматі "таблоїда", що у перекладі означає преса невеликого формату скандального спрямування. До речі, вони обидві належать одному і тому ж власнику - компанії "Quebecor", що одночасно володіє, ще такими регіональними газетами, як "Ottawa Sun", "Calgary Sun", "Edmonton Sun".
Аналізуючи "Le Journal de Montreal" та "La Presse", необхідно зазначити, що ці газети є найбільшими франкомовними щоденними виданнями не тільки в Квебеці, а й в Канаді взагалі. Великий тираж - це та спільна риса, яка їх об'єднує. Щоденний тираж газети "Le Journal de Montreal" становить 262.233 примірника упродовж робочого тижня, а в суботу та в неділю відповідно - 321.616 та 268.279 примірників [3]. Тобто тираж зростає на 22,6 % в суботу, а в неділю - тільки на 2,3 %. Проте щодо таких питань, як тематика та способи подачі матеріалів, вони є скоріше протилежними одна одній, ніж схожими.
Газета "Le Journal de Montreal", яка була створена в 1964 році Корпорацією Sun Media і згодом куплена медіа-магнатом "Quebecor", поставила собі за мету привернути увагу якомога більшої кількості квебекців за рахунок подачі власне не аналітичних політичних статей, а розважальних матеріалів, що не завантажуватимуть читача новими проблемами, а навпаки, дадуть йому змогу відпочити та спрямувати свої думки у зовсім інший напрям.
Наприклад, газета почала проводити конкурс краси на своїх сторінках серед жінок у кількох вікових категоріях, від 16 і до 70 років. Ці конкурси дуже швидко стали популярними. Також газета вміло оперує фоторепортажами та фотопродукцією, подаючи їх під великими сенсаційними заголовками, що не залишаються поза увагою читачів. Крім того, велике місце в газеті, яка, до речі, виходить на 128 сторінках, належить численним повідомленням й оголошенням на тему роботи, купівлі-продажу, знижок у магазинах, знайомств тощо. Оголошення займають майже 50 сторінок, а це 40 % усієї газетної площі Для порівняння: політична тематика займає всього 2 сторінки, тобто 1,56 % від загального обсягу газети. Взагалі рекламні оголошення друкуються майже на кожній сторінці.
Говорячи про газету "Le Journal de Montreal", не можна не згадати про спорт та його широке висвітлення на її сторінках. Адже спортивна рубрика займає майже 30 сторінок, що складає 25 % газетної площі. Спортивним новинам приділяється величезна увага, особливо таким видам спорту, як хокей, гольф, бейсбол, теніс, що є дуже популярними в Канаді та Північній Америці. За тією кількістю матеріалів та за детальністю інформації, що подається в газеті, її взагалі можна було б віднести до спортивної журналістики. До речі, в Канаді не існує спеціалізованої спортивної газети. Спортивні новини зазвичай подаються в щоденних газетах.
Згідно з соціологічним дослідженням, проведеним Newspapers Audit Data-банком в 2001 році, кількість читачів газети "Le Journal de Montreal" в усьому мегаполісному регіоні навколо Монреаля збільшилась і на сьогодні становить 1 млн. 280 тис. 900 осіб на тиждень. За підрахунками Аудиторського Бюро тиражу, іншої незалежної інституції, яка займається перевіркою тиражів більшості щоденних газет у Канаді, на 2001 рік кількість читачів газети збільшилась на 89 тис. осіб у порівнянні з 2000 роком, у відсотковому відношенні це становить 7,5 %. Цікаво, що, за даними того ж самого дослідження, населення регіону навколо Монреаля найбільш чигає саме "Le Journal de Montreal" [3]. Цікаві статистичні дані показали проведений контент-аналіз та соціологічне дослідження, метою якого було з'ясувати рівень популярності різних газет серед жителів міста Монреаля та Квебеку взагалі. Наприклад, збільшилась кількість чоловіків, які читають "Le Journal de Montreal", на 9 %, а жінок - на 6 %. Крім того, зросла популярність газети серед працюючого населення, особливо серед молоді віком 18-24 роки. Кількість представників цієї вікової категорії серед усіх читачів газети зросла на 14 %. Можна зробити висновок, що ця газета задовольняє потреби молоді, особливо тих, хто шукає роботу або хоче підвищити свою професійну кваліфікацію. А частка читачів віком 25-49 років зросла на 8 %.
Згідно з результатами вищезгаданого соціологічного опитування, проведеного в 2001 році, частка читачів газети з університетською освітою зросла на 15 %, в той час, як кількість тих прихильників газети, які мають повну середню освіту, збільшилась на 8 % [3]. А це може означати, що освічені люди втомлюються від читання виключно серйозних матеріалів, і хочуть теж занурюватися в рекламні оголошення, плітки чи матеріали так званого "пікантного" змісту.
Як зазначив П'єр Франкер, головний редактор газети "Le Journal de Montreal" та президент Корпорації "Sun Media": "Усі ці цифри підтверджують, що стиль нашої газети, який є дуже близьким до інтересів та потреб наших читачів, їм дуже подобається. Наші журналісти вміють подавати інформацію в зрозумілій та прийнятній для людей манері. Наша мета - подати так новини, щоб читач якнайшвидше зрозумів, що відбувається у навколишньому світі".
Також цікавими виявилися результати проведеного в 200! році аналізу-порівняння популярності конкуруючих між собою "Le Journal de Montreal" та "La Presse". Протягом робочого тижня, з понеділка до п'ятниці, 682 тис. осіб читають "Le Journal de Montreal", 419 тис. - "La Presse" Як бачимо, різниця становить 62,7 % на користь "Le Journal de Montreal". Коли йдеться про суботні номери, лідерство залишається також за газетою "Le Journal de Montreal", кількість прихильників якої зростає до 712 тис. осіб, а це збільшення становить 4,4 % , в той час, як кількість читачів "La Presse" досягає 621 тис. жителів Монреаля та околиць, що являє собою аж 48,2 %. Це вже дуже помітна різниця. У неділю читацька активність зменшується майже вдвічі, а саме: 462 тис. купують "Le Journal de Montreal", a 372 тис. віддадуть перевагу газеті "La Presse".
Як відомо, вік людини впливає на її уподобання та смаки, зокрема, це відчутно в усьому, що стосується засобів масової інформації. Яку газету читати або який телевізійний канал дивитись? Ці запитання постають перед представниками всіх вікових категорій. Недарма перед тим, як створити будь-яке періодичне видання чи телешоу, проводиться детальне маркетингове дослідження потенційної аудиторії, її потреб та уподобань, згідно з якими створюється концепція видання чи телепередачі. Як показали результати аналізу взаємозв'язку між віком читачів та кількістю проданих примірників газети, найбільшу популярність газета "Le Journal de Montreal" має серед людей віком 35-49 років (456 тис). На другому місці за кількістю прихильників газети є категорія 25-34 роки (266 тис), на третьому - читачі віком 50-64 роки (248 тис), на четвертому - віком 18-24 роки (176 тис), на п'ятому місці будуть представники найстаршої вікової категорії - 65 років і старше (136 тис). Як бачимо, газета найбільш популярна серед працюючого та життєздатного населення Монреаля.
Аналогічний аналіз був проведений щодо з'ясування популярності газети "La Presse" серед різних вікових категорій населення. Результати виявились такими:
- 35-49 років - 287 тис. читачів;
- 50 - 64 роки - 203 тис. осіб;
- 25-34 роки - 178 тис. осіб;
- 65 років і старше - 122 тис осіб;
- 18-24 роки - 92 тис. осіб.
Як красномовно свідчать цифри, читацька аудиторія цієї газети значно старша за віком, ніж читацька аудиторія "Le Journal de Montreal". Таким чином, читачі газети "La Presse" - це люди, які мають вищу освіту, свої політичні уподобання та цікавляться найбільше політикою та громадським життям.
Можна зробити висновок, що популярність газети залежить від багатьох чинників, серед яких важливу роль відіграють маркетингові дослідження аудиторії, її освіченості, уподобань та соціальних потреб, і відповідно до цього вибудовується концепція газети, її принципи та головна стратегія в просуванні на ринку засобів масової інформації.
Список посилань
1. David R Hall and Garth S. Jowett, The Growth of the Mass Media in Canada. Toronto: Nelson, 1995.
2. David Tares, The Newsmakers: the Media's Influence on Canadian Politics. Toronto: Nelson, 1998.
3. Щорічний звіт Канадської Асоціації щоденних газет, березень 2001 року. От¬тава: Національна бібліотека Канади.
© Інститут журналістики. Усі права застережені
Посилання на матеріали цього видання під час їх цитування обов'язкові