асп.
УДК 621.397.13:371.382
У статті досліджуються джерела розважального телебачення. Запропоновано критерії щодо визначення типів програм та власне типологію українських сучасних розважальних телепрограм.
Ключові слова: розважальне телебачення, типи програм.
In clause roots of entertaining TV, occurrence of the first domestic entertaining programs are investigated. Criteria of definition of types of programs and typology of the Ukrainian modern entertaining programs are offered.
Key words: entertaining TV, entertaining programs.
"Інформувати, просвіщати й розважати" – це основні принципи телерадіомовлення, сформовані Бі-бі-сі. Вітчизняне телерадіомовлення формує близькі до цих принципів функції, а саме: розважальну, інформаційну та комунікативну [1, 4–5], оскільки компонент "просвіщати" як такий (а також "повчати", "інструктувати") відсутній у нашому телерадіомовленні, особливо у комерційному. Проте український телепростір, зокрема розважальний, поєднує в собі необхідні функції – розважальну, інформаційну та комунікативну. А також нерідко намагається за габою "розваг" просвітити телеглядача, чогось навчити або, як мінімум, примушує замислитися та зацікавитися соціально значущими темами та речами.
Звісно, наше телебачання далеке від моделі ідеального, але з кожним роком спостерігається тенденція до його вдосконалення та підвищення соціального рівня. Розважальне телебачання – не виняток. За останні кілька років воно, мабуть, зробило найвищий стрибок, який тільки могло зробити. Світовий досвід багато в чому виявився прикладом для наслідування, але незважаючи на це, українським телевізійникам усе ж таки вдалося внести дещо своє, ментальне, те, що властиве й цікаве саме українцям. Однак перш ніж аналізувати типи українських розважальних програм та їхні функції, треба з'ясувати, чому глядач прагне насамперед задоволення "розважальних потреб"? І де починаються джерела "розважального"?
Поняття "розважальні програми" походить від слів "розвага", "гра", "видовище". Адже під?рунтям будь-якої розважальної програми є гра, отже, ці програми неодмінно мають бути видовищними, а розвага – невід'ємна частина поняття "розважальні програми". Якщо з'ясувати тлумачення базового терміна "розвага", то сучасний словник української мови подає два варіанти визначення лексеми "розвага":
“Те, що розвеселяє, розважає людину.
Те, що заспокоює, втішає кого-небудь у горі, в нещасті тощо; втіха” [2, 621].
Якщо спробувати дослідити, що ж таке видовище і яке відношення воно має до розважальних програм, то можна зазначити, що видовище – спеціально організована у часі та просторі публічна демонстрація соціально значущої поведінки. Виконавці показують свою або чужу поведінку, глядачі сприймають та оцінюють її. Видовищний акт відбувається у заздалегідь визначений відтинок часу та в спеціально організованому просторі. У цьому визначенні видовища звернено увагу на його основні специфічні "параметри":
Предметом відтворення у видовищі є не будь-які види поведінки, а саме ті, які цікавлять доволі широку групу глядачів ("соціально значущі").
Походження видовищ від ігрової діяльності, від народних ігор – фундаментальна особливість "генетичного коду" видовищної культури. Всі види видовищ при уважному аналізі виявляють у своїй основі ігрову структуру, навіть більше – ігрову стихію. Більшість теоретиків мистецтва (починаючи від Шиллера й Канта) вважають цю ігрову стихію специфічною рисою мистецтва взагалі, психологічною основою насолоди. Гра притаманна поведінці людини від самого народження. Як вид соціальної поведінки вона, штучно сконструйована у вигляді моделі, що імітує ті чи ті сторони реального буття людини. Вона означена певними нормами, чітко окреслена часовими та просторовими межами і ведеться за жорсткими правилами, порушення яких суворо карається – аж до виключення учасника з гри. Відомий дослідник ігрових функцій голландець Й. ?ейзін?а зазначає: "Переодягаючись чи надіваючи маску, людина грає іншу істоту" [3, 204]. Простір змагань має дві зони: ігрову (наприклад, поле, майданчик, ринг, стадіон тощо) та глядацьку (трибуни стадіону чи спортивної зали). Відповідно розподілені й ролі – на гравців та глядачів.
Бурхливий розвиток телебачення за останні десятиліття якісно змінив структуру гри. Стали непорівнюваними пропорції чисельності гравців і глядачів. За поєдинком двох змагальників у студії можуть спостерігати десятки мільйонів телеглядачів поза нею [3, 205]. За допомогою відеозапису гра та її перегляд нерідко розриваються в часі: змагання давно відбулося, а його демонструють лише тепер – у зручний для глядачів час, нашпигувавши показ рекламою. Завдячуючи електронним ЗМІ, глядацька зона гри втрачає колишні жорсткі кордони у фізичному просторі, стає теоретично безмежною. Цей якісний стрибок перетворює гру, що транслюється по ТБ, на телешоу, видовище. Тому телеігри, які вже кілька десятиліть домінують у програмах західних телекомпаній, а нині завойовували і наш медіапростір, є улюбленим видовищем мільйонів.
Особливістю радянського телебачення було те, що "голубі екрани" суцільно заповнювалися "вітчизняним телепродуктом". Лише подеколи на домашні екрани потрапляли передачі ТБ країн "соціалістичної співдружності", одержані через систему "Інтербачення". Навіть закордонні кінофільми купувалися винятково для демонстрації в кінотеатрах, без права показу по телебаченню. Чого, на жаль, не можна сказати про сучасне телебачення. Наші канали "пачками" закуповують іноземний продукт (телешоу, телеігри, реаліті-шоу), у ті ж часи це було неприпустимо. Хоча подібна відгородженість (яку тепер вже цілковито компенсували телевізійники) від усього світу мала для самого радянського ТБ і певний позитив: стрімко розвивалося виробництво власних програм. Поступово більша частина потужностей кіностудій СРСР почала продукувати художні стрічки для телебачення. І три–чотири рази щотижня на Центральному телебаченні були прем'єри. Але "прайм-тайм" в інші дні теж треба було заповнювати якісним відеопродуктом уже власного телевізійного виробництва. І з середини 60-х рр. на "домашніх екранах" однієї шостої земної кулі з'являються програми, які й досі асоціюються з тим часом. Вражав сміливістю студентських "імпровізацій" КВК ("Клуб веселих і кмітливих"). Ще одна програма – "Клуб мандрівників" – бодай частково компенсувала радянським людям неможливість вільно подорожувати світом, даючи змогу крізь призму об'єктива зазирнути у "той світ". Численні конкурси-змагання (на кшталт "Алло, ми шукаємо таланти", "Телетурнір міст", "Ну-мо, дівчата" тощо) "сходили" з екранів і знаходили "приписку" в клубах і палацах культури. Як і "Голубі вогники" та "Від усієї душі" (остання програма – з незмінною Валентиною Леонтьєвою) [4, 119]. Небагатьом проектам вдалося "протриматися на плаву" протягом десятків років, а не місяців, що часто трапляється в сучасному телеефірі. Хто не знає таких проектів, як "КВК", "ЧТО? ГДЕ? КОГДА?", "Поле Чудес"? Ці проекти не тільки прижилися на Українському і Російському телебаченні, а й укорінилися і аж ніяк не збираються зникати з наших голубих екранів. Незважаючи на те, що старі формати залишаються популярними серед глядачів, за роки незалежності України вітчизняне телебачення зазнало істотних змін, хоч і сталося це завдяки наслідуванню світових телевізійних тенденцій.
Років п'ять тому телекритики заявляли, що Українське телебачення ще має пройти певний шлях – до закупівлі по-справжньому якісних форматів та, пізніше, – розробки власних нових. Цього ж року більшість тих же телекритиків упевнено твердять, що перший етап успішно подолано, другий – на стадії розвитку та вдосконалення. Адже з кожним роком з'являються нові телеформати, щоб підкорити українського телеглядача. Перш ніж аналізувати тенденції та розвиток розважального телебачення за останні роки, необхідно сформулювати типологію сучасного українського розважального телебачення. Для цього треба визначити критерії, на які варто рівнятися та за допомогою яких можна простежити типи українських розважальних програм.
Типологію програм можна відстежити, звертаючи увагу на такі критерії виявлення цих типів:
Розважальні телепрограми можна розподілити на пізнавально-розважальні та суто розважальні програми.
1. Пізнавально-розважальні програми поділяються на:
2. Суто розважальні програми:
Зважаючи на рейтинги, на думку телекритиків та пересічних глядачів, усі ці типи розважальних програм користуються популярністю серед українських телеглядачів. Проте є більш популярні на сьогодні програми, а є "застарілі", хоч вони все одно залишаються рейтинговими. Спробуємо розглянути кожен тип та визначити серед них ті, які є найбільш популярними. 1. Пізнавально-розважальні програми, ток-шоу – "розмовне видовище".
У перекладі з англійської дослівно – розмовне видовище, розмовне шоу. Воно було перенесене з естрадного кону в телевізійні павільйони і завоювало широку популярність у глядачів уже у 60-ті рр.: спочатку в США, потім у Західній Європі й по всьому світу. Журналісти визначають також поняття "контактної" телепрограми. Соціологи термін "контакт" замінюють поняттям "зворотний зв'язок" [5, 4]. Мається на увазі "перегляд; приймання повідомлення". Саме шляхом виявлення залежності виникнення контакту від низки чинників: віку, освіти, сімейного стану, статі конкретного глядача – є можливість уточнити адресат телеповідомлення, оцінити якість передачі, її популярність. Поняття ж "контакт" виявляється пов'язаним не лише з технічними можливостями ТБ, а й з оцінкою їхньої практичної реалізації. Виявлення контакту, його продовження або відмова від нього слід розуміти як реакцію глядачів на телепрограму, як зворотний зв'язок в елементарному його прояві [5, 8–9].
Ток-шоу, поєднуючи існуючі ознаки інтерв'ю, дискусії, гри, концентрується навколо особистості ведучого. Це максимально персоніфікована екранна форма. Про неї можна з достатніми підставами сказати: ток-шоу створює зірок, а зірки створюють ток-шоу. Такому взаємовпливу, взаємодії форми та її створювача в першу чергу сприяють необхідні особистісні якості: розум, дотепність, гумор, спритність, привабливість, уміння зацікавлено слухати, пластично рухатися тощо. Істотні також і зовнішні обставини: конкретне місце і циклічність, якої суворо дотримуються, тобто регулярна повторюваність у програмі, розрахована на збудження у свідомості масового глядача стану "нетерплячого чекання зустрічі" [6, 38].
Обов'язковими "компонентами" ток-шоу, окрім ведучого, виступають гості ("герої") – люди, які чимось уславились або просто цікаві своїми вчинками, думками, стилем життя. Обов'язкова присутність у студії кількох десятків "простих глядачів", можлива і присутність компетентних експертів. Глядачів не завжди залучають до розмови, інколи їхня участь обмежується оплесками, сміхом, здивованими вигуками, що створює атмосферу публічності, дає "емоційну підказку" телеглядачам. Іноді терміном "ток-шоу" позначають будь-яку "розмовну" програму, наприклад, бесіду за “круглим столом” або навіть просте інтерв'ю у студії, якщо його бере журналіст, котрий достатньо популярний та вільно поводиться – "зірка" екрана [7, 101].
Якщо аналізувати суто українські розважальні ток-шоу, то вони не є суперпопулярними серед української телеаудиторії – їх просто обмаль. Крім того, їхнє тематичне спрямування не відповідає "тематичним потребам" українського телеглядача. Нині особливою популярністю користуються ток-шоу "Один у полі" з ведучою Машою Єфросініною (телеканал "Інтер") та "Красуні" з Неллі Уваровою ("НТН")
Інтелектуально-розважальні програми
Це програми здебільшого ігрового характеру, де власне об'єктом уваги стає "мозок" учасника. Як, наприклад, "Перший мільйон", "Что? Где? Когда?" (та її аналоги), "LG-Еврика", "Самый умный", "Вопросы для чемпионов". А ще безліч сучасних інтерактивних ігор.
Такі проекти популярні, бо вони цікаві будь-якій віковій аудиторії, а соціальний статус глядача не має значення (бо всі ці аспекти важливі серед глядацької аудиторії світських хронік). Окрім цього, в інтелектуально-розважальних програмах глядач прилучається до процесу гри. Він відгадує разом з учасником слова, поняття, показує свою компетентність та дістає задоволення від цього.
Програми-"інфотеймент"
Інформувати, розважаючи – основний принцип цієї програми."Дивись!" – яскравий приклад у жанрі інфотеймент – нестандартно про цікавих людей. "Дивись!" ніколи не повторюється, кожна програма – унікальна, кожна історія розказана спеціально для глядачів телеканалу “ТЕТ”.
Суто розважальні програми.
Реаліті-шоу
Реал-шоу на телебаченні – поняття нині надзвичайно модне. Ідея антиутопіста Джорджа Орвелла про око Великого Брата, яке все бачить, активно впровадилася в найпопулярніший засіб масової інформації та закріпилася на рівні виробництва розважальних програм: глядача провокували на підглядання. Першими у справу вплуталися найвільніші європейці з Голландії, котрі виготовили формат "Big Brothers". Клонований у численні жанрові різновиди – від спільного круїзу на яхті ("В одному човні") до цілеспрямованого схуднення ("Прибираймо зайве") – він з-поміж усього іншого дав поштовх до появи американського реал-екстриму ("Survivor"). Що ж у ньому такого, що здатне привабити навіть найвибагливішого глядача? Зоряний час реаліті-шоу, здається, вже минув; фактично тільки одне з них стало цілісним явищем, залишивши свого часу певний слід у суспільній свідомості (не останню роль тут зіграв шок новизни). Ідеться про "Останнього героя", що утримував тиждень за тижнем велику аудиторію, даючи їй поживу для розмов удома і на роботі, примушуючи чекати суботнього вечора.
Телебачення прогресує, якість програм повсякчас поліпшується, а от виробники реаліті-шоу, мабуть, думають, що їхні "геніальні", розкуті шоу не набридають телеглядачеві.
Скільки вже переглянуто цих реаліті-шоу (російських чи спільно з українським виробництвом): "Останній герой", "За склом", "Голод", "Острів спокус", "Дом". Чимало з них повторюються від сезону до сезону, але популярність, так би мовити, "застарілого формату" не падає. Можна виправдати наших телеглядачів хіба одним: що їм дають, те вони й дивляться. Наш невибагливий глядач усе-таки не перехворів реаліті-шоу, їх відвертість, розкутість, підступність, брутальність і досі приваблюють його.
Нині формат реаліті-шоу не демонструє ні значного потенціалу, ані бажання оновлюватися; це вже жанр з минулого, популярний, але без особливих перспектив.
Розважальні шоу-видовища
Окремо слід розглянути цей найпопулярніший за останні роки формат. У новому сезоні в українському телеефірі з'явилися два міжнародні формати, надзвичайно популярні в багатьох країнах світу: "Зірковий дует" ("Інтер", оригінальний формат Stars On Stage від компанії Zodiak Television) і "Танці з зірками" ("1+1", формат Strictly Come Dancing від Бі-Бі-Сі). У цілому світі ці та подібні формати побивають усі рекорди популярності.
За даними компанії GFK, середній рейтинг "Зіркового дуету" у жовтні становив 6,69, частка – 20,99 %. "Танців з зірками" – рейтинг – 10,25, частка – 26,86 %. "Зірковий дует" того ж місяця рейтинг – 8,34, частка 25,16 %. "Танці з зірками" у жовтні рейтинг – 12,31, частка – 29,84 %. Отже, рейтинг та частка обох програм у 2006 р. були доволі високі й зберігали тенденцію до зростання.
Вихід цих шоу підтверджує світову тенденцію популярності форматів, у яких національні зірки співають, танцюють, катаються на ковзанах тощо. У Росії зірки вже "відтанцювали" в минулому сезоні на каналі "Россия", а цієї осені стали на ковзани: цей канал показує програму "Танцы на льду", рейтинг якої 24 вересня 2006 р. становив 11,1 %, а частка – 35,6 %.
Чому ж цей формат сподобався й українській аудиторії?
У багатьох глядачів виникає момент ідентифікації себе з "зірками". Глядач розмірковує приблизно таким чином: я теж можу так робити, якщо це роблять мої кумири. І тому це для мене цікаво. Телебачення дає героя, котрий будь-коли може прийти до мене в гості. Людям, які порівняно з професіоналами нічого не вміють, глядач більше довіряє, а як наслідок – більше довіряє і телебаченню. Такі передачі навіюють глядачеві впевненість у тому, що він усе може! Незважаючи на зайву вагу чи поважний вік, свобода сприймання життя якраз і приваблює глядача. Ще одна перевага українських "Танців з зірками" – прямий ефір, на відміну від російського варіанта. Відчуття, що все відбувається ексклюзивно, прямо на очах аудиторії, збуджує інтерес глядачів.
Світські хроніки (програми про моду та модне життя)
До цього типу належить насамперед програма "Світські хроніки з Катериною Осадчою", яка виходить на "Тонісі". А ще програми про світське життя, модні покази можемо переглядати на телеканалах "М-1" (особливо під час українських тижнів моди), "НТН" ("Вершки"), "Вуаля" з Тетяною Гончаровою, яка "кочує" з каналу на канал. Ці проекти теж є доволі рейтинговими, якісно виготовленими, вони залишаються актуальними впродовж багатьох "телесезонів" поспіль.
Музичні програми
Програми для меломанів та пересічних телеглядачів. Це може бути спеціалізована програма, присвячена якомусь стилю музики або класичній музиці, чи це концерт на кшталт "Пісня року" ("Шлягер року"). Також це програми, розраховані не на "спеціалізовану аудиторію", а на глядача будь-якого віку та соціального статусу, котрий цікавиться життям зірок (так званою "попсою"). Яскравий приклад такої програми – "Мелорама" на телеканалі "Інтер”.
Ігрові розважальні програми
Яскравий приклад ігрових розважальних програм – "Ігри патріотів", "Караоке на майдані", "Шейканемо бейбі", "Весілля за 48 годин" (телепроект “Нового каналу”) чи то "Освідчення" ("Все для тебе" – “Інтер”) тощо. Програми, в яких присутній ігровий та момент змагання і... визнання "найкращого". Чим більше учасників залучається до участі, тим "гарячіша" гра. Дивлячись такі програми, глядач стає сам співучасником, активно вболіває разом з героями, розуміючи при цьому, що й він може опинитися на їх місці.
Кулінарні шоу
Готуємо, розважаючись – легко, ненав'язливо, а якщо разом із зіркою у головній ролі, коли запрошують до себе інших зірок, як у "Смачній країні" з Олександром Пономарьовим, то стабільні та високі рейтинги забезпечено. "Картата потата" з Дашею Малаховою теж користується популярністю.
Гумористичні програми
Завжди цікаві практично для всієї глядацької аудиторії, адже гумор "розслаблює" телеглядача та дозволяє йому посміятися над зірками, політиками, над собою, своїм менталітетом разом з гумористами. "КВК. Українська ліга" – найстарша та найцікавіша програма. Альтернативною програмою є "Вечірній Квартал" ("Інтер"), у якій "кавеенщики" виступають разом зі справжніми зірками. Останнім часом з'явився "Comedy-club Україна" ("Новий канал”), який претендує на роль гумористичної програми з інтелектуальним відтінком. Усе ще популярні традиційні програми "Прихована камера", "Джентльмен-шоу", "Золотий гусак", "Маски-шоу".
"Програми-перевтілення"
Попелюшки обертаються на принцес. Звичайних сіреньких мишок перетворюють на зірок та наречених. "Жертва моди" з Андре Таном, "Фабрика краси", "Хочу заміж" примушують глядачів повірити у "диво", що може статися з будь-якою людиною. Для цього потрібний лише креативний підхід і, звичайно, купа грошей, щоб здійснювати необхідні перевтілення. Героям програм – усі послуги коштом програми та ще й на всю країну транслюють, навіть можна зажити слави. Ось чому такі програми користуються популярністю серед пересічних телеглядачів. Розглядаючи та визначаючи типи українських розважальних програм, можна було відстежити, що телеринок насичений розважальними проектами різних форматів. Інша річ, що ці проекти з'являються дуже повільно і часто бувають копіюванням інших, які вже підкорили світ. Але останні телесезони показали телеглядачеві, що канали можуть створювати вельми якісні розважальні програми, з українським відтінком, зважаючи на національний менталітет і характер. Тому нині телеглядачі, завмираючи серцем, чекають нового найдосконалішого, найцікавішого та найрозважальнішого українського телепродукту. Адже телебачення безперервно розвивається, воно залежить від новацій науково-технічної думки, а тому потребує вдосконалень, експериментів, практичних і теоретичних досліджень.
© Інститут журналістики. Усі права застережені
Посилання на матеріали цього видання під час їх цитування обов'язкові