УДК [070.1. + 621. 397. 13 + 654. 19] : 378. 4(477 – 25)
Інформаційні системи та різноманітні засоби масової інформації відіграють важливу роль у функціонуванні та розвитку будь-якого сучасного суспільства, і чим розвиненішим є це суспільство, тим значущішими в його існуванні є засоби мас-медіа. Таким чином, можна говорити про взаємовплив та взаємозв’язок між рівнем розвитку засобів масової інформації та рівнем розвитку країни взагалі.
Україна теж не є винятком – засоби масової інформації розвиваються і функціонують у нашій країні. І вони суттєво впливають на життя українського суспільства. Це насамперед зумовлено такими чинниками: засоби мас-медіа беруть участь у формуванні української національної свідомості, самосвідомості та інших духовних цінностей, визначають суспільну ситуацію, формують громадську думку тощо.
Виходячи з вищезазначеного, ми поставили за мету вивчити проблему функціонування засобів масової інформації в Україні. Було розроблено анкету “Засоби масової інформації в нашому житті”, спрямовану на вивчення функціонування таких засобів мас-медіа, як телебачення, радіо, друковані засоби масової інформації, Інтернет і, зокрема, військові ЗМІ, актуальні проблеми розвитку засобів мас-медіа в Україні та їхня роль у життєдіяльності студентів Київського національного університету імені Тараса Шевченка.
В ході дослідження анкетним опитуванням було охоплено 200 студентів Київського національного університету імені Тараса Шевченка (факультети: історичний, кібернетичний, біологічний, філологічний, хімічний, соціології та психології, філософський, Інституту журналістики).
В результаті статистичного дослідження були отримані такі дані.
Способи добування інформації студентами характеризуються рядом особливостей. На запитання “Якими ЗМІ ви, звичайно, користуєтесь?” ми отримали такі дані (див. табл. 1):
Таблиця 1
Ранжування ЗМІ студентами в порядку їхньої привабливості
Назва ЗМІ | 1 місце | 2 місце | 3 місце | 4 місце | |
Телебачення | 79,5% (159) | 13,5% (27) | 4,5% (9) | 2,5% (5) | |
Радіо | 6,5% (13) | 42,5% (85) | 33,0% (66) | 18,0% (36) | |
Друковані джерела | 6,5% (13) | 30,0% (60) | 44,5% (89) | 19,0% (38) | |
Інтернет | 7,5% (15) | 14,0% (28) | 18,0% (36) | 60,5% (121) |
Серед джерел інформування студентів лідирують ефірні мас-медіа. Звичайно ж, телебачення є основним постачальником будь-якого виду інформації (79,5%). Телевізійні канали розташувалися таким чином:
1місце – канал 1+1 - 84% (168);
2 місце – Інтер - 52,5% (105);
3 місце – СТБ - 41% (82);
4 місце – Новий канал - 36% (71);
5 місце – НТВ - 32% (64).
На вибір каналів впливають не лише різновиди телевізійних передач, а й якість інформаційних програм. Найпопулярнішими серед студентів є такі програми:
Різновиди телевізійних передачі | % |
Інформаційні | 81,5% (163) |
Розважальні | 75,5% (151) |
Наукові | 46% (92) |
Освітні | 39% (78) |
Економічні | 36,6% (72) |
Культурні | 35,5% (71) |
Спортивні | 19% (38) |
На думку студентів, інформаційні програми повинні мати такі якості:
Якості інформаційних програм | % |
Цікавість | 73% (146) |
Об’єктивність | 72% (144) |
Актуальність | 66,5% (133) |
Правдивість | 64,5% (129) |
Оперативність | 58,5% (117) |
Сенсаційність | 37,5% (75) |
Повнота | 36% (72) |
Толерантність | 9% (18) |
Опитуванням було визначено найпопулярніших телеведучих в Україні:
1 місце – М.Вересень (програма “Табу” – канал 1+1) – 38% (55);
2 місце – В.Піховшек (програма “Епіцентр” – канал 1+1) – 26% (38);
3 місце – А.Мазур (програма “ТСН” – канал 1+1) – 25,5% (37).
Радіо посідає друге місце серед ЗМІ за кількістю користувачів – 73,5% (147). Базуючись на результатах даного дослідження, ми можемо впевнено сказати, що переважна більшість респондентів (57% (147) слухає радіо від 1 до 3 годин на добу.
Найпопулярнішими у вітчизняному радіопросторі є такі радіостанції:
1 місце – Русское радио – 38% (56);
2 місце – Evropa plus – 37% (54);
3 місце – Хіт Fm – 28% (41).
Більшість опитуваних використовують радіо як джерело отримання задоволення від музики – 95% (140), інформації – 62% (91), розваг – 52% (76).
Третє місце посідають друковані засоби інформації – 44,5% (89). Серед них найпопулярнішими є газети - 78,5% (157), журнали - 29,5% (53). Серед газет найбільшою популярністю користуються:
Факти – 51 % (91);
Сегодня – 21 % (38);
Вечерние вести – 21% (38);
Зеркало недели – 15 % (27).
Читачів переважно приваблюють рубрики:
політичні – 39% (57);
новини – 27% (34);
економіка – 19% (27).
На думку респондентів, на вибір газет впливають такі характеристики інформації, що вміщено в них:
об’єктивність – 32% (47);
цікавість – 25% (36);
актуальність – 25% (36);
правдивість – 23% (33).
Четверту позицію посідає Інтернет – 60,5% (121). Це зрозуміло, адже для користування інформаційною системою потрібен комп’ютер та телефонний зв’язок. В основному в Інтернеті приваблюють інформаційні сайти – 63% (96). На думку респондентів, Інтернет є незалежнішим ЗМІ.
Узагальнюючи отримані дані, можна стверджувати, що студенти оцінюють розвиток ЗМІ в Українінаступним чином: задовільно – 62% (112); найбільш розвинутим ЗМІ – телебачення – 65,5% і радіо – 23%.
Студенти використовують ЗМІ з такими цілями:
отримання інформації – 85%;
відпочинку – 55%;
підвищення рівня знань – 50%.
Будь-якого користувача в продукції ЗМІ приваблюють такі характеристики: правдивість - 30%, об’єктивність – 25%, оперативність – 24%.
Стосовно впливу ЗМІ на духовний стан та емоційний настрій користувачів, можна сказати, що позитивним його вважають – 48% респондентів, негативним – 15%, 37% – важко відповісти.
Тільки 36% респондентів вважають, що ЗМІ задовольняють їхні потреби, 39% - відчувають незадоволення і 25% – важко відповісти.
Щодо військових ЗМІ, то можна підкреслити, що ця категорія опитуваних ними не користується і практично нічого не знають про них. Вони надзвичайно рідко порушують теми військово патріотичного виховання, що, звісно, не сприяє формуванню в слухачів позитивного ставлення до Збройних сил України – 40% (83).
Отже, ЗМІ відіграють суттєву роль серед студентів Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Але не всі вони позитивно впливають на життєдіяльність студентів і не виконують свого призначення в суспільстві. Для цього необхідно розвивати та вдосконалювати як їхню інфраструктуру, так і якість продукції.
© Інститут журналістики. Усі права застережені
Посилання на матеріали цього видання під час їх цитування обов'язкові