Ласкаво просимо

до електронної бібліотеки Інституту журналістики

Головна || Законодавча база || Навчально-методичні комплекси || Наукові видання
Праці викладачів || Студентські роботи || Різне


Засоби масової комунікації в житті студентів Київського національного університету імені Тараса Шевченка

В. Ягупов

УДК [070.1. + 621. 397. 13 + 654. 19] : 378. 4(477 – 25)

Інформаційні системи та різноманітні засоби масової інформації відіграють важливу роль у функціонуванні та розвитку будь-якого сучасного суспільства, і чим розвиненішим є це суспільство, тим значущішими в його існуванні є засоби мас-медіа. Таким чином, можна говорити про взаємовплив та взаємозв’язок між рівнем розвитку засобів масової інформації та рівнем розвитку країни взагалі.

Україна теж не є винятком – засоби масової інформації розвиваються і функціонують у нашій країні. І вони суттєво впливають на життя українського суспільства. Це насамперед зумовлено такими чинниками: засоби мас-медіа беруть участь у формуванні української національної свідомості, самосвідомості та інших духовних цінностей, визначають суспільну ситуацію, формують громадську думку тощо.

Виходячи з вищезазначеного, ми поставили за мету вивчити проблему функціонування засобів масової інформації в Україні. Було розроблено анкету “Засоби масової інформації в нашому житті”, спрямовану на вивчення функціонування таких засобів мас-медіа, як телебачення, радіо, друковані засоби масової інформації, Інтернет і, зокрема, військові ЗМІ, актуальні проблеми розвитку засобів мас-медіа в Україні та їхня роль у життєдіяльності студентів Київського національного університету імені Тараса Шевченка.

В ході дослідження анкетним опитуванням було охоплено 200 студентів Київського національного університету імені Тараса Шевченка (факультети: історичний, кібернетичний, біологічний, філологічний, хімічний, соціології та психології, філософський, Інституту журналістики).

В результаті статистичного дослідження були отримані такі дані.

Способи добування інформації студентами характеризуються рядом особливостей. На запитання “Якими ЗМІ ви, звичайно, користуєтесь?” ми отримали такі дані (див. табл. 1):

Таблиця 1

Ранжування ЗМІ студентами в порядку їхньої привабливості

Назва ЗМІ 1 місце 2 місце 3 місце 4 місце
Телебачення 79,5% (159) 13,5% (27) 4,5% (9) 2,5% (5)
Радіо 6,5% (13) 42,5% (85) 33,0% (66) 18,0% (36)
Друковані джерела 6,5% (13) 30,0% (60) 44,5% (89) 19,0% (38)
Інтернет 7,5% (15) 14,0% (28) 18,0% (36) 60,5% (121)

Серед джерел інформування студентів лідирують ефірні мас-медіа. Звичайно ж, телебачення є основним постачальником будь-якого виду інформації (79,5%). Телевізійні канали розташувалися таким чином:

1місце – канал 1+1 - 84% (168);

2 місце – Інтер - 52,5% (105);

3 місце – СТБ - 41% (82);

4 місце – Новий канал - 36% (71);

5 місце – НТВ - 32% (64).

На вибір каналів впливають не лише різновиди телевізійних передач, а й якість інформаційних програм. Найпопулярнішими серед студентів є такі програми:

Різновиди телевізійних передачі %
Інформаційні 81,5% (163)
Розважальні 75,5% (151)
Наукові 46% (92)
Освітні 39% (78)
Економічні 36,6% (72)
Культурні 35,5% (71)
Спортивні 19% (38)

На думку студентів, інформаційні програми повинні мати такі якості:

Якості інформаційних програм %
Цікавість 73% (146)
Об’єктивність 72% (144)
Актуальність 66,5% (133)
Правдивість 64,5% (129)
Оперативність 58,5% (117)
Сенсаційність 37,5% (75)
Повнота 36% (72)
Толерантність 9% (18)

Опитуванням було визначено найпопулярніших телеведучих в Україні:

1 місце – М.Вересень (програма “Табу” – канал 1+1) – 38% (55);

2 місце – В.Піховшек (програма “Епіцентр” – канал 1+1) – 26% (38);

3 місце – А.Мазур (програма “ТСН” – канал 1+1) – 25,5% (37).

Радіо посідає друге місце серед ЗМІ за кількістю користувачів – 73,5% (147). Базуючись на результатах даного дослідження, ми можемо впевнено сказати, що переважна більшість респондентів (57% (147) слухає радіо від 1 до 3 годин на добу.

Найпопулярнішими у вітчизняному радіопросторі є такі радіостанції:

1 місце – Русское радио – 38% (56);

2 місце – Evropa plus – 37% (54);

3 місце – Хіт Fm – 28% (41).

Більшість опитуваних використовують радіо як джерело отримання задоволення від музики – 95% (140), інформації – 62% (91), розваг – 52% (76).

Третє місце посідають друковані засоби інформації – 44,5% (89). Серед них найпопулярнішими є газети - 78,5% (157), журнали - 29,5% (53). Серед газет найбільшою популярністю користуються:

Факти – 51 % (91);

Сегодня – 21 % (38);

Вечерние вести – 21% (38);

Зеркало недели – 15 % (27).

Читачів переважно приваблюють рубрики:

політичні – 39% (57);

новини – 27% (34);

економіка – 19% (27).

На думку респондентів, на вибір газет впливають такі характеристики інформації, що вміщено в них:

об’єктивність – 32% (47);

цікавість – 25% (36);

актуальність – 25% (36);

правдивість – 23% (33).

Четверту позицію посідає Інтернет – 60,5% (121). Це зрозуміло, адже для користування інформаційною системою потрібен комп’ютер та телефонний зв’язок. В основному в Інтернеті приваблюють інформаційні сайти – 63% (96). На думку респондентів, Інтернет є незалежнішим ЗМІ.

Узагальнюючи отримані дані, можна стверджувати, що студенти оцінюють розвиток ЗМІ в Українінаступним чином: задовільно – 62% (112); найбільш розвинутим ЗМІ – телебачення – 65,5% і радіо – 23%.

Студенти використовують ЗМІ з такими цілями:

отримання інформації – 85%;

відпочинку – 55%;

підвищення рівня знань – 50%.

Будь-якого користувача в продукції ЗМІ приваблюють такі характеристики: правдивість - 30%, об’єктивність – 25%, оперативність – 24%.

Стосовно впливу ЗМІ на духовний стан та емоційний настрій користувачів, можна сказати, що позитивним його вважають – 48% респондентів, негативним – 15%, 37% – важко відповісти.

Тільки 36% респондентів вважають, що ЗМІ задовольняють їхні потреби, 39% - відчувають незадоволення і 25% – важко відповісти.

Щодо військових ЗМІ, то можна підкреслити, що ця категорія опитуваних ними не користується і практично нічого не знають про них. Вони надзвичайно рідко порушують теми військово патріотичного виховання, що, звісно, не сприяє формуванню в слухачів позитивного ставлення до Збройних сил України – 40% (83).

Отже, ЗМІ відіграють суттєву роль серед студентів Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Але не всі вони позитивно впливають на життєдіяльність студентів і не виконують свого призначення в суспільстві. Для цього необхідно розвивати та вдосконалювати як їхню інфраструктуру, так і якість продукції.


© Інститут журналістики. Усі права застережені
Посилання на матеріали цього видання під час їх цитування обов'язкові