Ласкаво просимо

до електронної бібліотеки Інституту журналістики

Головна || Законодавча база || Навчально-методичні комплекси || Наукові видання
Праці викладачів || Студентські роботи || Різне


Тематичний план курсу

Тема 1. Предмет та завдання курсу “Оглядач на телебаченні”

Предмет, мета, завдання курсу “Оглядач на телебаченні”.

Основні жанри оглядових програм на сучасному телебаченні.

Аналіз сучасних телевізійних оглядових програм вітчизняного та зарубіжного телебачення. Їхні особливості й аудиторія.

Рейтинг популярності українських телевізійних програм “Панорама” (УТ-1), „Підсумки з Тарасом Аврамовим (ТРК „Ера”), “ТСН” („1+1”), “Вікна” (СТБ), “СТН” (ТРК „Київ”), “7 днів” (УТ-1), “Діалоги” (ТЕТ), “Подробиці” (Інтер);

Рейтинг популярності російських телевізійних програм Сергія Доренка, (ОРТ), Миколи Сванідзе “Дзеркало” (РТР), “Підсумки” Євгена Кисільова (НТВ) тощо.

Практичні заняття

Створення задуму проекту оглядової програми кожним студентом групи. Визначення її формату, жанру, назви, структури.

Тема 2. Планування роботи редакції оглядової телевізійної програми

Планування роботи редакції як передумова налагодження творчого процесу.

Принципи і форми планування.

Система редакційних планів.

Особливості використання текстової та графічної інформації в оглядових телевізійних програмах.

Методи побудови та подачі інформаційних повідомлень в оглядових програмах . Мистецтво анонсування оглядових програм.

Практичні заняття

Створення кожним студентом плану підготовки телевізійної оглядової програми. Створення плану-сценарію анонсу своєї оглядової програми.

Тема 3. Репортаж як структурна одиниця оглядових телепрограм

Репортаж як структурна одиниця оглядової телепрограми.

Типи репортажів: прямоефірні та монтовані. Різновиди репортажів: подієві та сюжетні.

Жанрова різноманітність репортажів та принципи їх побудови.

Герой репортажу та об’єктивність висвітлення його постаті. Аудіовізуальні ряди репортажу.

Провідні вітчизняні та зарубіжні майстри репортажів та секрети їхнього мистецтва (М.Озеров – ЦТ Москва, СССР; Жан – П’єр Коальє – СЕТМ TV – 10 Монреаль, Канада; Рейно Паасіліна – Mainos Televisio, Гельсинки, Фінляндія) та інші.

Практичні заняття

Створення кожним студентом задуму репортажу та його сценарію для своєї оглядової програми.

Тема 4. Інформаційно-оглядові програми у вітчизняному та зарубіжному телевізійному ефірі

Особливості інформаційно-оглядового мовлення, його завдання й функційні обов’язки. Місце і значення офіційних подій та сенсацій в інформаційному мовленні. Різновиди інформаційних випусків: регулярні, спеціальні, тематичні.

Особливості верстки та оформлення оглядової програми.

Місце цитування героїв новин та коментарів у веденні інформаційно-аналітичних оглядових програм.

Реклама в оглядових телевізійних програмах. Її місце, якість та тривалість.

Практичні заняття

Створення кожним студентом „місточків” між оглядовими епізодами, сюжетами, репортажами, рекламою тощо.

Тема 5. Особливості телевізійних оглядових програм

Інформаційно – аналітичні оглядові телепрограми як форми й методи реалізації потреби осмислення актуальних політичних, економічних, правових та інших громадських проблем.

Вимоги до аналітичного мовлення: актуальність проблематики та її популярність; глибинний аналіз проблеми; конструктивний підхід до її розв’язання; зв’язок з життям; відповідність форми подачі її змісту надзавданню; яскравість і доступність образного вирішення сюжетів, системи символів, стилістики й колористики аудіовізуальних рядів.

Практичні завдання

Створення кожним студентом окремих епізодів сценарію телевізійної оглядової програми.

Тема 6. Коментар в оглядових телевізійних програмах

Коментар як аналітичний жанр та особливості його використання в оглядових телевізійних програмах.

Специфіка коментарів різних жанрів – політичного, економічного, соціальних проблем, міжнародного життя, правових відносин, науки, культури, спорту.

Етичні та правові основи роботи коментатора.

Практичні заняття

Створення кожним студентом тексту свого коментарю до раніше створених сюжетів.

Тема 7. Розповідь кореспондента в оглядових телевізійних програмах

Розповідь кореспондента як найпоширеніший жанр телебачення.

Основні риси жанру: має лише одну тему, одного оповідача (кореспондента), який висвітлює певний об’єкт, роз’яснює суть явища, події в цілому.

Розповідь кореспондента та найпоширеніші її форми: повідомлення, інтерв’ю, заява, тощо.

Практичні заняття

Підготовка тексту розповіді кореспондента для телевізійної оглядової програми. Перевірка, рецензування та аналіз текстів.

Тема 8. “Круглий стіл” (дискусія) на телебаченні

Дискусія за “круглим столом” як один з найскладніших жанрів аналітичного телебачення і радіомовлення.

Типи дискусій: у студійних умовах без залучення до обговорення широкого загалу реципієнтів, в інтерактивному форматі (робота в студійних умовах з користувачами мережі INTERNET чи з дзвінками реципієнтів, що забезпечують зворотній зв’язок, робота у залі перед аудиторією, LIVE, у запису.

Вимоги до вибору теми дискусії: актуальність, дискусійний характер, магнетизм, що викликає зацікавленість проблемою широкого кола глядачів і слухачів, інформаційна підтримка програми в новинах.

Практичні заняття

Створення кожним студентом плану-сценарію „круглого столу” для своєї оглядової програми.

Тема 9.Журналістське розслідування на телебаченні

Журналістське розслідування як один із улюблених і популярних жанрів інформаційно – аналітичних оглядових телепрограм („Цілком таємно” – РТР, РФ; „Кримінал” – Інтер, Україна).

Особливості жанру журналістського розслідування: актуальність, драматургічна побудова, проблемність, гострота сюжету, непередбачуваність його розвитку, напруженість дії, несподіваність розв’язки.

Правові та етичні основи проведення журналістського розслідування. Відповідальність автора за достовірність фактів.

Роль документальних записів і зйомок у забезпеченні достовірності журналістського розслідування.

Практичні заняття

Створення кожним студентом плану-сценарію журналістського розслідування.

Тема 10. Технологія створення інформаційно – аналітичної оглядової телепрограми

Визначення жанру, формату та назви програми.

Визначення її структури (частини, епізоди, сторінки).

Створення перспективного плану роботи редакції.

Створення ескізів візитки (аудіовізуальної заставки), сюжетів для анонсів.

Підготовка сценарію програми.

Знімальна робота у студії та на пленері.

Аналіз відзнятого матеріалу.

Монтаж епізодів програми. Підготовка роликів для анонсів її в новинах. Підготовка програми до ефіру.

Практичні заняття

Оформлення кожним студентом сценарію своєї телевізійної оглядової програми.


© Інститут журналістики. Усі права застережені
Посилання на матеріали цього видання під час їх цитування обов'язкові